Viser innlegg med etiketten 2012. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten 2012. Vis alle innlegg

2012-oppsummering del 2: målene fra i fjor

fredag 4. januar 2013

Etter at jeg hadde blogget om hvor mye jeg fikk lest i fjor, kom jeg på at jeg jo også hadde en del lesemål for fjoråret. Det vil si, jeg kom ikke på det før jeg satt og leste Mari sitt innlegg om det samme nå nettopp. Statistikk er fint og flott, men hva er poenget med lesemål om det ikke har noe å si om man fullfører dem? (For lese- og skrivemål for 2013, se her)

Mål 1: 24 nye romaner, eventuelle flere skal være omigjenleste bøker. Jeg endte på 49 bøker totalt, alle inkludert, så målet om faktisk å begrense meg var kanskje ikke helt vellykket. Samtidig føler jeg ikke at jeg har lest FOR mye, jeg har tross alt hatt lange, lesefrie perioder, og har bare lest når jeg faktisk har hatt lyst. For det meste. Så jeg kan ikke få meg til å skrive at jeg har mislyktes.

Mål 2: 10 fagbøker - episk fail. Jeg har bare lest to. Det var kanskje litt i overkant optimistisk? I år satser jeg på fem, men har allerede unnagjort en og en halv, så jeg tror jeg skal klare det i år.

Mål 3: 24 faglige artikler - enda en episk fail. Bortsett fra de jeg leste på konferansen på Island, som forøvrig ikke egentlig var artikler, har jeg ikke lest en dritt annet enn det jeg var nødt til, som var ingenting. Jeg vet ikke om det at jeg ikke har prøvd særlig hardt (eller husket på det i det hele tatt) er formildende eller ikke...

Mål 4: Klare 75.000 ord under neste NaNoWriMo. Da NaNoWriMo kom innså jeg at det kom til å bli vanskelig i det hele tatt å fullføre, så jeg bestemte meg for at målet heller burde være å faktisk fullføre NaNoWriMo uten å overdrive så mye at jeg kollapset. Noe jeg klarte. Det ble litt over 50.000 ord, seier, og et noenlunde fungerende meg etterpå.

Mål 5: Skrive i minst 15 minutter hver dag. Episk fail her også. Jeg må bare innse at jeg ikke alltid (ganske sjelden) har tid til å skrive hver dag, eller at jeg ikke alltid orker. I år har jeg ukesmål i stedet for, og tror det kommer til å fungere bedre.

Mål 6: Fullføre førsteutkastet til NaNo-fortellingen fra 2011 - gjett om jeg klarte den, da. Faktisk ble jeg ferdig noenlunde tidlig på året, og har til og med redigert plottet og begynt på andreutkastet. Veldig fornøyd med den.

Årets lærdom: Mål som tilsier at jeg skal gjøre noe hver eneste dag funker ikke. Det blir for mye press, og er det en ting jeg ikke kan risikere er det mer press enn nødvendig. Jeg legger allerede på meg dobbelt så mye press som nødvendig uansett. 2012 var kanskje heller ikke året for å lese faglitteratur. Jeg tror jeg har trengt å få lingvistikken litt på avstand, etter noen intense og stressende år. Kanskje jeg tar det igjen i 2013, kanskje ikke, men jeg trenger å finne tilbake til gleden ved faget, ikke legge mer press på meg selv. (Noen som ser et mønster her?)

I år skal jeg øve meg på å ikke måtte gjøre alt, og ikke måtte gjøre alt perfekt. Jeg tror det blir et bra år :)

Leseåret 2011 og lesemål 2012

søndag 11. desember 2011

Ta en liten kikk på Goodreads-widgeten i sidemenyen min - er den ikke fin? I dag leste jeg nemlig ferdig min 100. bok i 2011, som var Salute the Dark av Adrian Tchaikovsky. Det er litt merkelig å være ferdig, men også veldig herlig. Utfordringen er jo ikke akkurat noen viktig utfordring som sådan, men den har ligget i bakhodet hele tiden, og jeg er litt sånn at jeg ikke klarer å legge det ordentlig fra meg før jeg enten er ferdig eller har gitt helt opp. Det siste var liksom ikke noe alternativ disse siste månedene.

Det som føles merkelig er å ha lest så mye på så kort tid. Jeg har jo alltid lest mye, men det har vært noen få nye bøker og mange jeg har lest før. Med unntak av to-tre bøker har jeg jo nesten bare lest nye bøker i år. Jeg har også mistet all rest av selvkontroll på Amazon, og til tross for mengdene jeg har lest i år har jeg langt flere uleste bøker nå enn da året startet, selv hvis jeg regner med de jeg leste i løpet av julen.

Jeg har også lært at skriverådet som er inkludert i de aller fleste skrivebøker, nemlig "les mye," definitivt har noe for seg. Ikke bare føler jeg at skrivingen min er bedre på et mer generelt plan, men jeg er faktisk fornøyd med plottene mine. Jeg har slitt med å komme på plott som jeg ikke selv synes er dørgende kjedelige, men nå føles de mer "riktige", litt mer kreative. Forhåpentligvis.


Sjangermessig har jeg vært veldig ensidig. Det er vel ingen hemmelighet at det er fantasy som er min sjanger. Av 100 bøker er 78 enten fantasy, science fiction eller alternate reality/fremtid. Jeg har disse under en samlebetegnelse fordi en del av dem kan klassifiseres som flere. Hovedvekten er på "typisk" fantasy, men i år har jeg også en del urban fantasy og steampunk.


Jeg har lest 16 krimbøker, noe som i og for seg ikke er uventet. Da har jeg ikke tatt med de fantasybøkene som egentlig er veldig "krimaktige", bare med tydelige fantasyelementer. Ellers har jeg bare lest 3 klassikere, og 3 bøker som egentlig ikke passer inn i noen spesiell sjanger.

Jeg er ganske fornøyd - jeg hadde jo et mål om å lese flere sjangre som jeg ikke klarte, men jeg har utforsket veldig mange undertyper av fantasy og har funnet mange nye favoritter.

Så var det neste år.
I 2012 skal jeg ikke være på langt nær så ambisiøs. Dette året har på mange måter slitt meg ut, spesielt siste delen av det, og neste år må jeg bli flinkere til å ta vare på meg selv. Når man blir syk jevnlig bare fordi man har FOR mye å gjøre (tre jobber, NaNoWriMo, leseutfordring på 100 bøker, dansekonkurranse, konferanse og så videre er kanskje litt i overkant) er det et ganske tydelig tegn om å ta det mer med ro. Jeg er ikke så god på utfordringer - enten gir jeg opp med en gang, eller så pusher jeg meg selv altfor hardt fordi jeg SKAL klare det. Konkurranseinstinkt er ikke alltid en bra ting, i hvert fall ikke når man også er en ihuga perfeksjonist.

Derfor skal jeg begrense meg. Jeg skal også bruke tid på faglig litteratur, så målene blir litt mer enn bare lesemål. Her er mine lesemål, skrivemål og andre mål for 2012:

24 nye romaner (2 per måned - leser jeg mer blir det gamle bøker som leses om igjen)
10 fagbøker
24 faglige artikler
Klare minst 75.000 ord under neste NaNoWriMo
Skrive i minst 15 minutter hver dag (har allerede begynt med dette, og så langt går det veldig bra. 15 minutter er jo egentlig ingenting, i hvert fall ikke ved hjelp av Write or Die, og det skal egentlig godt gjøres å IKKE klare å presse det inn noe sted.)
Fullføre førsteutkastet til NaNoWriMo-romanen for 2011

Forhåpentligvis er dette overkommelig uten å være så på hekta at jeg får enda et år som i år ;)

ETA: Ooooh, glemte også å skrive at jeg for første gang i hele mitt liv har vunnet noe i en adventskalenderkonkurranse. Jeg vant en bokpakke fra Schibsted-forlagene, aner ikke hva det er, men gleder meg til å få dem :)
Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.