Anbefalinger og litt av hvert

tirsdag 6. april 2010

Jeg oppdaget at det nå var over en uke siden sist innlegg, og da begynner det jo å bli på tide å skrive et nytt. Påsken er over, og det har vært deilig å være hjemme en uke, selv om jeg var halvsyk nesten hele tiden. Jeg har jobbet litt med oppgave, og puslet videre på det store puslespillet (3000 biter og vanskelig motiv) som jeg fikk til jul. Jeg trenger nok en ferie til for å bli helt ferdig, men jeg har da så godt av et slikt langtidsprosjekt.

Nå sitter jeg og nyter en Mint Humbug som min sjef kjøpte til meg på Harrods i London, og jeg er ikke engang særlig misunnelig for at hun har vært der. Jeg skal jo snart til London jeg også. Dessuten er det vanskelig å være misunnelig når jeg har en hel boks full av godteri. Jeg er egentlig ikke sikker på hva det var jeg ble mest glad for, godteriet eller selve boksen. Den er en gammeldags tinnboks med bilder fra London i svunne tider på. Jeg simpelthen elsker jo sånne. Jeg hadde lyst til å ta bilde av den og laste opp, men jeg gidder bare ikke finne frem kameraet, så det får heller være.


Anbefaling: Susanna Clarke: Jonathan Strange & Mr. Norrell


Så kommer endelig en ny anbefaling. Jonathan Strange & Mr. Norrell er en bok jeg hørte mye om før jeg kjøpte den, og den var på kjøpslisten min i evigheter. Jeg husker ikke helt når jeg kjøpte den, annet enn at jeg holdt på å lese den på den siste sommerjobben min, og det var for snart tre år siden. Da jeg var hjemme i påsken fant jeg den i bokhyllen, og jeg holder nå på å lese den for andre gang.

Vil du lese en lettlest bok bør du legge denne fra deg med det samme. Ønsker du deg imidlertid en fantastisk bok, en bok som er velskrevet til fingerspissene, da anbefaler jeg at du plukker opp denne. Har du lest mange av klassikerne fra 1800-tallet vil du kjenne igjen stilen til forfatteren. Handlingen foregår i det tidlige 1800-tallets London, og boken er skrevet slik som romaner gjerne ble skrevet den gangen, med sidelange fotnoter og finurlig språk. Det er overhodet ingen tvil om at Susanna Clarke kan skrive. Jeg kunne ha skrevet side opp og side ned, og det gjør jeg vel snart også om jeg ikke slutter, men det får kanskje være nok å si at jeg elsket boken fra første side, før jeg engang ante hva den handlet om, og helt til den siste. Ja, det tar sin tid å komme fra A til B, og ja, den er like omstendelig som en 1800-tallsroman. Ja, det er verdt å ta seg tid til den. Språket gjør at det er lett å sette seg inn i atmosfæren og tidsånden romanen omhandler.

Romanen foregår som sagt i London i det tidlige 1800-tall, med Napoleonskrigene som bakteppe. Magi i England er sett på som så godt som borte, og selv om det florerer med lærde foreninger for "theoretical magicians" finnes det ingen som er praktiske utøvere av magi, spesielt ikke som også er gentlemen. Det vil si, helt til Mr. Norrell entrer scenen. Han åpner sterkt ved å vekke den unge forloveden til en innflytelsesrik minister opp fra de døde, og får deretter heltestatus ved å hjelpe engelskmennene i krigen. Men å vekke noen opp fra de døde krever kjøpslåing med de underjordiske/féene, og han har ikke regnet med konsekvensene av å blande dem inn. Samtidig kommer Jonathan Strange, en annen magiker, på banen, og truer Mr. Norrells status som den eneste utøvende magikeren i England; en status han beskytter intenst.

Resten får dere lese selv! ;)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.