Fremtidige Favoritter #2

fredag 7. september 2012

Det har vært en liten pause fra faste spalter her; operasjonen jeg har ventet på i månedsvis er nemlig overstått, og godt er det. Bortsett fra et par omtaler ble det liksom ikke så mye konsentrasjon til overs. Ting går forøvrig veldig bra, faktisk såpass at jeg nå må holde meg opptatt med "rolige" sysler så jeg ikke gjør ting jeg ikke bør - så lesing og blogging står på timeplanen nå ;)

Men nå er det fredag, og det betyr Fremtidige Favoritter. Fremtidige Favoritter er en spalte hos Bokelskerinnen hvor hun ber oss skrive om bøker vi gleder oss til å lese. Denne gangen har jeg juksa litt, for den første av bøkene har jeg faktisk begynt på. Jeg velger å inkludere den likevel, fordi jeg gleder meg til å lese videre.

1. Rivers of London av Ben Aaronovich.
Denne boken føler jeg at jeg har sett overalt i det siste. Jeg har lest flere veldig gode omtaler om den, og da en venninne av meg anbefalte den veldig entusiastisk måtte jeg bare kjøpe den. Det har bare skjedd én gang at jeg ikke har likt bøker hun har anbefalt, og da venter man ikke når man vet man får mye lesetid.

Beskrivelsen på Goodreads:
"Probationary Constable Peter Grant dreams of being a detective in London’s Metropolitan Police. Too bad his superior plans to assign him to the Case Progression Unit, where the biggest threat he’ll face is a paper cut. But Peter’s prospects change in the aftermath of a puzzling murder, when he gains exclusive information from an eyewitness who happens to be a ghost. Peter’s ability to speak with the lingering dead brings him to the attention of Detective Chief Inspector Thomas Nightingale, who investigates crimes involving magic and other manifestations of the uncanny. Now, as a wave of brutal and bizarre murders engulfs the city, Peter is plunged into a world where gods and goddesses mingle with mortals and a long-dead evil is making a comeback on a rising tide of magic."
Ikke bare ser selve historien, persongalleriet og skrivemåten ut til å være gode, men handlingen foregår også i en del av London jeg kjenner godt (pleier å bo rett ved Covent Garden når jeg er i London). Gleder meg til å lese videre!

2. The Air War av Adrian Tchaikovsky
Jeg har skrevet mye om Shadow of the Apt-serien til Adrian Tchaikovsky her på bloggen, og nå har endelig bok åtte kommet. Handlingen i bøkene i serien er ikke uavhengig av hverandre, og for ikke å komme med noen spoilere skal jeg ikke si noe om hva som skjer eller hva som står bakpå. Det har nemlig skjedd meg før...

Serien foregår i et fantasy-univers som på noen måter er veldig likt andre fantasy-settinger, men som på mange måter er helt annerledes. For det første har det vært en industriell revolusjon, så du har ikke en verden som har vært helt lik seg selv i tusenvis av år. For det andre er ikke de menneskelignende rasene alver, dverger, feer og lignende - de er basert på forskjellige insekter. Ikke så mye utseendemessig, de ser fortsatt ut som mennesker, men mer i hvordan de oppfører seg. For eksempel er bille-rasen korte, robuste og arbeidssomme, veldig realistiske og oppfinnsomme. Maurene er flittige, lojale, krigerske og kan kommunisere telepatisk med de andre i samme stamme. Vepsene er brutale, krigerske og veeeldig lystne på å overta verden. Men i disse rasene er det virkelige mennesker med virkelige behov, ønsker og meninger, så det blir ikke så firkantet som det kunne blitt.

Jeg har ikke kjøpt denne siste boken ennå, men så fort jeg får råd blir det nok en tur på Outland... ;)

6 kommentarer:

Bokelskerinnen sa...

Rivers of London har jeg også sett mange steder, den høres veldig interessant ut. Omslaget er også ganske stilig. Må følge med på omtalen din når den kommer :) Lykke til med rekonvalesens. Håper helgen din blir fin.

Beathe sa...

Jeg ble nysgjerrig på Rivers of London og skal sjekke den ut litt. Ha en fin helg og god bedring til deg:-)

Gråbekka`s Blogger sa...

Rivers of London høres spennende ut, skal følge med hva du synes om den etterhvert:) Ønsker deg en fin helg og god bedring!:)

Unknown sa...

Takk for det :) Fin helg til dere også!

Elin sa...

Spennende favoritter, spesielt den siste boka:) Den fikk jeg lyst til å lese:)

Birthe sa...

Så bra at jeg tittet innom her, "Rivers of London" har gått meg hus forbi, det samme med Shadow of the Apt-serien - den høres jo fantastisk ut! Takker for tips :)

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.