Award/Selvbeherskelsen min har visst tatt ferie

onsdag 16. mars 2011


Jeg har fått en award! Jeg fikk den av labben, og det er min aller første award noensinne. Min indre treåring synes det er veldig kult. Det følger også med noen spørsmål:

1. Ta opp nærmeste bok og slå opp på side 18, linje 4. Hva står det der?
"Your turn again," Siger said to Paks. "Ready? Are you sore enough?"
Boken heter "The Deed of Paksenarrion" av Elizabeth Moon (eller Sheepfarmer's Daughter om man ikke leser omnibusen). Paks har nettopp blitt rekruttert som leiesoldat, og dette er etter hennes aller første forsøk på å lære seg sverdfekting. Er man som meg og har en "mind in the gutter" kan sitatet, lest ute av kontekst, virke heeeelt feil.

2. Hva er det siste du så på TV?
Hmmm... Det er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg tror det var "Say yes to the dress" på TLC for en del dager siden. Det sier litt om hvor mye bra som gikk på TV akkurat da når det programmet var det beste jeg fant...

3. Bortsett fra datamaskinen, hva hører du nå?
Biler utenfor, og naboen ovenpå som høres ut som om han eller hun prøver å trampe gjennom gulvet. For en gangs skyld har jeg ikke musikk på øret.

4. Når var du sist ute og hva gjorde du da?
Jeg kan ikke huske sist jeg var "ute" ute, men sist jeg var utenfor døren (hvis man ikke regner med turen til butikken) var på vei hjem fra jobb. Da var jeg innom apoteket og deretter Norli, for å skaffe meg boken til labbens lesesirkel.

5. Hva har du på deg nå?
Lilla joggebukse og en svart, slitt genser. Jeg går stort sett for komfort når jeg er hjemme ;)

6. Hva var den siste filmen du så?
Stomp the Yard: Homecoming. Et lite tips: Unngå den. Skal jeg se dansefilm har jeg ikke akkurat skyhøye krav, men... nei. Grøss.

7. Skulle du overveie å flytte til utlandet?
Njaa, muligens. Det spørs helt. Jeg er ikke fremmed for tanken, for å si det slik. Tatt i betraktning at jeg snart begynner å jobbe deltid som oversetter hadde det kanskje vært en fordel. Men jeg skal innrømme at jeg har blitt glad i Bergen, og kommer nok alltid til å se det som "hjemme."





Så er det hvem jeg skal gi awarden videre til, da. Egentlig kunne jeg godt ha tenkt meg å gi den tilbake til labben. Hun og bloggen hennes var nemlig den som gjorde at jeg fikk lyst til å begynne å blogge om bøker, og det igjen gjorde at jeg har funnet tilbake til mine bokavhengige tendenser. Ellers er listen over blogger jeg følger fylt med enten forfattere, bokbloggere som jeg vet allerede har fått awarden og folk som har sluttet å blogge. Derfor har jeg bare én jeg vil gi den videre til, og det er Nadiyya (som skriver om veldig mye bra og har fått meg på gråten mer enn én gang).

-------

Angående selvbeherskelsen min som har tatt ferie har jeg bestilt bøker fra Book Depository igjen (som må ha tidenes korteste ventetid på å få svar på en e-post - én time). Det har seg nemlig slik at jeg trenger to bøker til masteroppgaven min, og ingen av dem ligger ute på Google Books i sin helhet. Jeg kan selvfølgelig låne dem på universitetsbiblioteket, men hva om jeg trenger dem igjen senere? Jeg er nok litt for glad i å kjøpe bøker - som om det var noen overraskelse for noen.

Bøkene jeg bestilte var:
Adele Goldberg: Constructions: A Construction Grammar approach to Argument Structure
Croft & Cruse: Cognitive Linguistics
Alexandre Dumas: The Count of Monte Cristo
Sir Arthur Conan Doyle: The Lost World and Other Stories
Robert Louis Stevenson: Treasure Island

I tillegg var jeg innom Norli og kjøpte boken til labbens lesesirkel, Thomas Manns Buddenbrooks. Jeg har akkurat begynt å lese den, og det lover bra så langt.

-------

Dette innlegget er visst på god vei til å bli langt som et vondt år, men jeg har veldig mye jeg bare må fortelle i dag. Jeg har endelig kommet meg ordentlig i gang med oppgaveredigeringen igjen. Jeg hadde veiledning i forgårs, overlevde (jeg kan overhodet ikke fordra veiledning), og har skrevet 18 sider siden da. Nå må jeg bare klare å formulere en noenlunde brukbar definisjon av antikausativ til i morgen, siden den beste jeg fant ikke tar høyde for fenomenene jeg skriver om... Men takket være effektiviteten min er jeg faktisk over en dag foran skjema, og jeg kjenner stressnivået synke.

-------

I tillegg tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om skrivegruppen min et øyeblikk.Vi er en gjeng i Bergen som møtes jevnlig for å skrive og skravle sammen. Vi er temmelig uhøytidelige og setter ingen andre krav til hverandre enn det å like å skrive - ikke noe mengde- eller kvalitetskrav med andre ord. Du trenger ikke å dele noe av det du skriver med oss, men vi hjelper deg gjerne om du står fast. Vi møtes vanligvis på Studentsenteret, men håper å få til en avtale med biblioteket hvis vi blir mange. Gruppen ble dannet i etterkant av NaNoWriMo 2010, da vi møttes en gang i uken for å heie på hverandre, ha ordkriger med hverandre og generelt sett møte folk som er like gale som en selv. Neste prosjekt på listen er Script Frenzy, som går ut på å skrive manus i løpet av 30 dager. Håper å se noen flere der!

1 kommentarer:

Nadiyya sa...

TUSEN takk for award!!! Jeg er veldig veldig beæret! Skal nok svare på spørsmålene også. Ellers har jeg bare en ting å si: NaNoWriMo ruler!

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.