Top Ten Tuesday: Favorite Book Settings

tirsdag 21. juni 2011




Da er det tirsdag igjen, og tid for enda en topp-ti liste fra The Broke and the Bookish. Jeg plukker litt sånn her og der fra temaene i stedet for å ta det som er denne uken, bare for å være vanskelig ;) For å være ekstra vanskelig har jeg ikke linket til bøkene, siden jeg har dårlig tid disse dagene. Denne uken er det følgende tema:

Favorite Book Settings

Er det noe jeg liker, både å skrive og lese om, så er det settinger. Det kan være alt fra store verdener til små hus eller bare rom. Fra fantasy til literary fiction (hva det nå enn heter på norsk), krim, historiske romaner, og så videre.

1. Middle Earth. Hva ellers? Ringenes Herre var den første fantasyboken jeg leste som jeg visste var fantasy, og jeg bare elsket den. Men det var mest av alt settingen jeg elsket, spesielt Rohan.

2. Beszel/Ul Qoma, fra The City & The City av China Miéville. For et fantastisk og originalt konsept. Her snakker man virkelig om at en setting er en av karakterene, ikke bare et bakteppe. Les boken, hold ut til du skjønner det, nyt det.

3. Europa i steinalderen, som beskrevet i serien Jordens Barn av Jean M. Auel (serien begynner med Hulebjørnens Klan). Jeg vet ikke hvorfor jeg liker den så godt, spesielt tatt i betraktning alle beskrivelsene man omtrent blir påtvunget, men jeg elsker den. Jeg kan ikke plukke ut ett bestemt sted i den verdenen jeg liker bedre enn de andre, det er hele samspillet og variasjonen som fascinerer meg. Det er mye man kan si om serien, men hun har i hvert fall gjort hjemmeleksen sin!

4. Shadow of the Apt av Adrian Tchaikovsky. Jeg vet ikke om verdenen har et navn, men den er i hvert fall utrolig fascinerende. Ikke bare er det en fantasysetting som etter hvert har begynt å bli industrialisert og opplyst, men du har hele konseptet med rasene der (basert på insekter i hovedsak, men ikke like creepy som det høres ut. Det er heller temmelig genialt), magi i forhold til vitenskap, og så videre.

5. Agatha Christies settinger. OK, det er ikke bare én setting. Men jeg må innrømme at jeg er litt svak for England på den tiden, med herskapshus, butlere, overlegne adelsdamer, hevngjerrige og/eller ambisiøse og/eller skruppelløse tjenestepiker og mørke hemmeligheter i fleng. For ikke å nevne en arrogant, ufordragelig detektiv som man ikke klarer å la være å like.

6. Harry Potter-universet av J.K. Rowling. Jeg har elsket den settingen fra første stund. Jeg liker bøker som er satt til skoler, og som er satt til slott, og som handler om magi. Kombiner alle tre i én serie og jeg klarer ikke å la være å elske den.

7. Alle settinger som er basert på et eller annet sted i nåtiden, "but with magic!" Dresden Files av Jim Butcher er absolutt nødvendig å nevne her, men jeg kan også nevne en del av Neil Gaimans bøker, Eoin Colfer (Artemis Fowl-bøkene) og så videre.

8. Discworld (Terry Pratchett). Trenger jeg å si mer? Digger spesielt the Unseen University (eller hva det het).

9. Røverborgen i Ronja Røverdatter. Ja, det er en barnebok, men jeg har elsket den boken fra jeg leste den første gang, og har lest den et tosifret antall ganger. Det er ikke tilfeldig at faren til hovedpersonen i romanprosjektet mitt er røver og bor i en borg i en skog, selv om det ikke blir nevnt nå lenger...

10. Øya i To Års Ferie av Jules Verne. Det er en av de bøkene jeg leste da jeg var ganske ung (så fort mamma våget å stole på at jeg kunne være forsiktig nok med en bok hun fikk som tenåring) og handler om en øde øy. Jeg har vel en eller annen greie med øyer, enten de er uutforskede eller ei (men helst nokså øde uansett).

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.