Romjulstanker og nyttårsdrømmer

mandag 26. desember 2011

Da er det romjul igjen. Vi har nettopp fått igjen strømmen etter at den har vært borte siden tidlig i går kveld, og jeg setter plutselig mye mer pris på slike ting som fungerende internett, lys til å lese eller pusle, en kopp rykende varm kaffe fra kaffemaskinen min (som jeg kjøpte for bursdagspengene mine rett før jul - et av de beste kjøpene jeg noengang har gjort), eller et fungerende stereoanlegg.

Jeg har lest mye, og har innsett at selv om jeg ikke hadde lest noe i førjulstida hadde jeg likevel klart lesemålet mitt, siden jeg har lest fem bøker bare siden jeg kom hjem. Nå har jeg begynt på gigantiske Wise Man's Fear av Patrick Rothfuss, som er på nesten 1000 sider (boken altså, ikke forfatteren), og har planer om å virkelig nyte den.


Til tross for at jeg har mye jobb igjen å gjøre på universitetet har jeg fått beskjed om å ta det etter jul, siden jeg skal begynne på syntaktisk analyse - da er det greit å ha noen i nærheten som kan hjelpe meg. Så plutselig fikk jeg ordentlig juleferie likevel.

Eller juleferie og juleferie. På lillejulaften var jeg inne på UiB sine sider og så på stillingsannonsene, og så at det var utlyst en stipendiatstilling på LLE (institutt for lingvistiske, litterære og estetiske fag) hvor søknadsfristen var 31. januar. Jeg har jo drømt lenge om å ta doktorgrad, og da jeg snakket med hun som var veileder for masteroppgaven min sa hun at jeg burde søke. Sjansen for at jeg ikke får det er stor, siden jeg ikke har publisert noe i ettertid, men det vil uansett øke sjansene mine neste gang det blir lyst ut. Da kan de se at jeg har søkt før og dermed gjerne vil dette, og de kan se fremdrift.

Og for all del. Det kan jo være at jeg faktisk får stillingen.

I hvert fall innebærer dette at jeg må begynne på prosjektplan og fremdriftsplan, helst nå i julen, og det er jo en del jobb. Prosjektplanen skal være på inntil 5 sider, fremdriftsplanen på inntil 3, pluss litteraturliste for prosjektplanen. Nå gjelder det bare å få litt mer klarhet i hva jeg vil skrive om, samt hvorfor og hvordan, og få det ned på papiret.

Jeg hadde egentlig tenkt å vente med å skrive dette innlegget til enkelte personer hadde fått vite det først, men jeg er uten mobildekning og uten utsikter til å få dekningen tilbake med det første, så det får holde med dette enn så lenge.

Så nå er jeg en fantastisk kombinasjon av utslitt og gira. Mest utslitt, egentlig. Jeg har ikke engang orket å skrive noe på romanen min, selv om jeg synes skriving er noe av det gøyeste i verden og alle bitene er i ferd med å falle på plass. Så nå i julen skal jeg ikke ha noen skrivekrav, jeg skal bare ta hver dag som den kommer, lese mye, pusle mye og kose mye med Joker, som er den helt fantastiske hunden til foreldrene mine.

God jul og godt nyttår til dere alle!

4 kommentarer:

Spalven sa...

Godt du har fått igjen strømmen (selv om dette er leenge etter XD), og jeg heier på deg når det kommer til universitetet! (Men det vet du vel allerede ;)

Unknown sa...

Ja, det var herlig :) Holdt på å gå fra konseptene av kjedsomhet en periode, jeg endte opp med å pusle puslespill med pappas arbeidslykt til slutt...

Det gjør jeg ;) Kan hende jeg kommer til å mase om litt psykisk støtte i løpet av søknadsskrivingen, enten på skrivemøte eller ellers ;)

Cicilie sa...

Høres jo kjempe ut med den stipendiatstillingen, så er bare å mase når du føler behov for det. Skrivemøter eller ikke, vi stiller opp (ja, jeg føler jeg snakker både for meg og Eli her, he he)!

Unknown sa...

Ja, jeg håper virkelig jeg får den. Men vi får se!

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.