Gode ting

mandag 6. desember 2010

Av og til er det de små gledene i livet som gjør hverdagen lett å leve, som gjør at man går rundt og rett og slett føler at man har det bra. Jeg tenker på det hver gang jeg ser den Nemi-stripen der alle rundt henne tror hun pønsker på noe, går på noe eller... fordi hun står der og smiler til verden. Men egentlig så står hun der bare og er glad fordi livet er fint. Det er en litt bisarr følelse når man kjenner at man egentlig bare har lyst ut og smile til noen. Jeg tror jeg kan konkludere at til tross for oppgaven har jeg det veldig bra for tiden!

Noe man i hvert fall blir glad av, er å skrive ned alle små og store ting man setter pris på. Det er virkelig deilig, spesielt når listen blir lengre og lengre. Jeg anbefaler alle å gjøre det :) For et par uker siden fant jeg en gammel liste fra et år tilbake, den var på over seks sider, faktisk.

Her er deler av min liste over ting jeg liker, ting jeg synes er fine, og ting som gjør hverdagen litt rikere.

- Trær. Ingen trær er helt like hverandre, og ettersom årstidene endrer seg er de ikke lik seg selv engang. Jeg liker spesielt trær som dette , når det er nysnø oppå og rundt dem. Jeg elsker også trær om våren, når de nettopp har fått alle bladene sine. Eller når de bare har fått noen få. Jeg liker også veldig godt å ta bilder av de aller første bladene.

- En god bok.

- Å sitte og skrive. Ideelt sett sitter jeg og skriver hjemme, på et ordentlig tastatur, med en kopp juksekaffe (cafè au chocolat) og/eller brus ved siden av meg, noe å gumle på og masser av inspirasjon. Men jeg trenger ikke nødvendigvis inspirasjon heller, den kommer stort sett etter hvert. Det er ekstra gøy hvis jeg skriver en scene jeg har gledet meg til.

- Å oppleve at jeg når målene mine, og enda mer. Det finnes så mange eksempler. Det trenger ikke være mer enn at jeg hadde satt meg som mål å vaske opp en dag, og så endte opp med både å vaske opp OG å rydde kjøkkenet. Eller sist NaNoWriMo når jeg måtte skrive minst 50000 ord og skrev 106000. Eller når jeg skal jogge rundt Tveitavannet og klarer mer enn jeg tror uten å sakke ned. DET er deilig det!

- Hunder og katter og de fleste dyr med pels. Utenom edderkopper, som faktisk også har en slags pels. Jeg klarer ikke å glede meg over noe som har mer enn ett par øyne.

- Gamle ting, spesielt sånne veldig gamle, eller ikke fullt så gamle som man finner igjen på kottet og trodde man hadde mistet.

- Nye ting. Ting med sånn "ny" lukt som umulig kan være sunn, men som er litt fin likevel.

- Bokhyller og bøker. Ikke bare å lese dem, men å se på dem, kjøpe dem, låne dem, se på bilder av dem på nettet og ønske at man hadde dem, å ta på dem, å åpne dem for første gang, og bare se dem stå i bokhyllen og bli påmint hver eneste dag at ja, det er litt fint.

- Når man har gjort litt ekstra innsats med middagen, enten på den sunne eller gode siden, eller når man har laget verdens beste kyllingsandwich til frokost og spiser til man knapt klarer å røre seg.

- Å sitte på toget når det ikke er stappfullt, lene seg tilbake med musikk på øret, trekke fram laptopen eller en god bok og se verden fare forbi.

- Å sitte alene i en bil og kjøre, som jeg gjør hver sommer. Ha på musikk og synge med for full hals, siden jeg er alene i bilen. Stoppe så fort man ser noe fint og dra frem kameraet, stå og knipse og så kjøre videre. Stoppe på rasteplass og lese videre i en god bok mens jeg venter på at mamma og pappa skal ta meg igjen, og stoppe for kvelden på en koselig campingplass og sitte og lese eller spille yatzy med dem eller noe sånt. Overnatte alene på vei hjem fra ferie, enten det er i en knøttliten hytte i Haukeligrend eller i en litt større hytte på Geilo, kjøpe inn middag og bare sitte og ta livet med ro. DET er deilig det. Neste år tror jeg at jeg skal spare opp litt penger så jeg kan ta to overnattinger, hvis jeg har ferie til det.

- Regn. Eller snø, men mest regn. Og sol, selvsagt. Vandre langs sjøen på en brygge enten det nå er sol eller regn, sitte i ly for regnet og se ut på resten av verden, eller jogge når det øsregner og nyte det faktum at jeg er nesten alene ute og alle de andre jeg ser tror jeg er gal, og komme hjem og ta meg en varm og deilig dusj. Å sitte inne og se på at det regner ute.

- Førjulstid. Julekakebaking, gavekjøp. Selve juletiden, med lukten av pinnekjøtt, surkål og annet tilbehør, med julegran, pakkehaugen under treet, gå på kirkegården og tenne lykter på gravene til bestemor, bestefar og oldemor, se på alle de som har pyntet både ute og inne på vei dit, det å sitte etter at alle pakkene er åpnet og spise dessert og prate og registrere det faktum at halve familien sitter med nesa i en bok og hadde ikke merket det om et eller annet hadde eksplodert rett ved siden av dem, men det gjør ingenting, for det er jul. Og det er sånn det skal være.

- Når det går bra på jobb, eller bare er en helt vanlig dag uten de helt store katastrofene.

...og så videre. Jeg kunne fortsatt i det uendelige. Hva er deres liste?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.