The Dresden Files

torsdag 10. juni 2010

Jeg kom på at det var veldig lenge siden sist jeg hadde skrevet et innlegg som hadde med bøker å gjøre. Det kan man jo ikke ha noe av, og siden jeg nettopp har lest noen nye bøker, fant jeg ut at det bare var én ting å gjøre.

The Dresden Files
The Dresden Files er en serie skrevet av den amerikanske forfatteren Jim Butcher. Serien er en krysning mellom moderne fantasy (har mye til felles med Night Watch-trilogien av Sergei Lukyanenko, bare ikke fullt så depressiv) og krim, og er av en slik natur at forfatterens navn knapt kunne passet bedre.

Jeg har foreløpig kun lest de to første bøkene, men det blir definitivt bedre. Bok 1, Storm Front, er ikke den beste av de to. Fool Moon, derimot, som blant annet handler om varulver, er drivende spennende og vanskelig å legge fra seg. Jeg skal ikke si noe særlig om hva de handler om, men siden det er krim, er det definitivt mord på agendaen.

Hovedpersonen er Harry Dresden, offisielt den eneste trollmannen i Chicago - i hvert fall den eneste som er oppført som sådan i telefonboken. Han er shabby, ikke alltid like flink å holde kjeft når han burde, og har en egen evne til å rote seg opp i ting. Eller er det bare derfor? Jeg er spent på hvordan akkurat dette utvikler seg gjennom serien.

I tillegg til å være en slags overnaturlig privatdetektiv samarbeider han med Chicago-politiets Special Investigations unit - de som tar seg av de uforklarlige hendelsene som forekommer i Chicago. Sleng inn en snakkende hodeskalle, demoner, vampyrer, varulver, mafiabosser, korrupt og/eller disillusjonert politi, en "romantic interest" i tillegg til mye mer, og man har en meget original og spennende serie. Man har også en hovedperson som langt fra er perfekt verken yrkesmessig eller ellers, men som man likevel tar seg i å heie på, og som man ønsker å vite mer om.

Jeg klarer ikke helt å beskrive serien slik at den virker så bra som den faktisk er, men vil anbefale alle som liker fantasy, krim eller begge deler å lese den. Det kommer muligens en utvidet anmeldelse når jeg har fått lest litt flere av bøkene i serien.

Bøker jeg ser frem til:
Jeg kom ikke på hvilke flere bøker jeg har lest i det siste, så jeg tenkte jeg skulle skrive litt om bøker jeg skal lese også.

Janet Evanovich: Sizzling Sixteen, bok 16 i Stephanie Plum-serien. Dette er en av de seriene hvor jeg kjøper hver eneste bok, og liker hver bok bedre enn den forrige. Sånn egentlig var vel seriens høydepunkt for et par bøker siden, men jeg elsker dem fortsatt. Serien foregår i New Jersey, i Trenton, hvor Stephanie Plum er en "bounty hunter" som har en tendens til å rote seg opp i ting hun egentlig ikke burde rote seg opp i. Det er vel egentlig krim, men mer lettbent, humoristisk og, vel, oppmuntrende krim enn de fleste. Boken kommer 22. juni, og jeg gleder meg vilt!

Stephenie Meyer: The Short Second Life of Bree Tanner. Det burde vel være unødvendig å forklare hvorfor jeg vil lese denne når jeg har lest alle de andre Twilight-bøkene. Jeg gleder meg til et litt annet fokus enn i de andre bøkene, og er veldig spent på hvordan den er.

Ellers har jeg noen bøker jeg kjøpte i London i mai i bokhyllen min. Den ene heter "The Blood of The Elves" og var et impulskjøp. Jeg husker ikke hva forfatteren heter; østeuropeiske navn har en tendens til å forsvinne ut av hodet mitt ganske fort. Jeg har en følelse av at boken kan være enten veldig bra eller veldig dårlig... vi får se. Den andre heter noe sånt som "Empire in (et eller annet) and gold" og er skrevet av Adrian Tchaikovsky. Jeg har fått inntrykk av at boken er noe i nærheten av klassisk fantasy, men jeg hadde aldri hørt om den før jeg snublet over den på Ark Beyer i Bergen og bestemte meg for å kjøpe den i London, så vi får se.

Over til noe helt annet: I dag kom den nye datamaskinen min til Bergen, og kan nok hentes på postkontoret i morgen. Jeg tipper at arbeidsdagen min i morgen kommer til å bli lang...

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.