Gleder meg, gleder meg, gleder meeeg

onsdag 29. september 2010

I dag var jeg innom nanowrimo.org. NaNoWriMo begynner ikke før 1. november, men ca en måned før blir nettsiden "ny" igjen. Det vil si at alt innholdet fra året før blir slettet, det vil si, forumposter, wordcount, peptalks og diverse, for å gjøre plass til hordene som inntar nettsiden hvert øyeblikk.

Det å glede seg til noe er merkelig. Jeg tenker ikke så mye på NaNoWriMo til vanlig, men når jeg nå så at siden blir "wiped" innen slutten av uken begynte sommerfuglene å flakse rundt i magen, og hvis det går an å hoppe opp og ned på stolen mens man fremdeles sitter, så var det akkurat det jeg gjorde.

I fjor ble NaNoWriMo en suksess, med litt over 70 000 ord totalt, og målet på 50 000 nådd innen en uke. Men det hadde faktisk ikke så mye med saken å gjøre. Bare det med å sitte og jobbe med å realisere drømmen sin, samtidig som man skriver bare for gøy (når man skriver for ordtallets del blir det ikke så fryktelig bra, nødvendigvis). Jeg satt kanskje alene i leiligheten min, men jeg følte meg aldri alene - på nettsiden var det fullt av folk som drev med akkurat det samme som meg, og som trådte støttende til når det gikk tungt, og jublet sammen med meg når jeg ble ferdig.

Nettsamfunnet på NaNoWriMo er noe helt spesielt. Så godt som dødt resten av året våkner det til liv i oktober. Gamle venner finner hverandre, og man begynner planleggingen. Over hele verden sitter det mennesker, samtidig med en selv, og gjør på akkurat det samme - skriver en roman. I motsetning til andre "kreative" nettsider som jeg er medlem av er det utrolig oppbyggende å være der. I stedet for å dytte hverandre ned (alle vinner jo så sant de klarer å fullføre 50 000 ord) bygger man hverandre opp. Overalt i forumet finner man trøstende, støttende innlegg, folk som pusher på hverandre og hjelper hverandre, folk som ler med hverandre og ikke av hverandre, og folk som har det helt fantastisk, med en internhumor uten sidestykke.

Mitt håp nå er at jeg klarer å jobbe nok med oppgaven til å kunne ta meg tid til NaNoWriMo med god samvittighet. Ellers blir det NaNoWriMo med dårlig samvittighet. Ingen NaNoWriMo er ikke noe alternativ. Vi får se hvordan det går. Nå skal jeg jobbe litt, og glede meg litt, før jeg skriver litt oppgave, og så er det filmkveld og taco med L. Jeg gleder meg jammen til det også. Og så gleder jeg meg til å lese de nye bøkene mine, til å komme hjem til en ryddig leilighet, til å ha fri i helgen og til å dra på Ikea en gang snart. Ja, jeg gleder meg faktisk til Ikea, merkelig nok.

8 kommentarer:

Bococco sa...

Hei!
Jeg tenkte jeg skulle fortelle deg at jeg har vært innom og lest litt hos deg, og at jeg for første gang skal delta på NaNoWriMo. Hadde vært veldig moro å komme i kontakt med flere nordmenn.
Har opprettet en gruppe på facebook som heter "NaNoWriMo Norden". Kanskje du stikker innom der hvis du har lyst?
Ellers har jeg en blogg på blogspot jeg også, men den bruker jeg mest til den andre interessen min, som er scrapping. Hehe. :)

Agnete! :)

Unknown sa...

Hei!

Så koselig! Du har mye å glede deg til :) Det er alltid gøy å komme i kontakt med flere norske, det blir lett litt "ensomt" når de fleste andre ser ut til å være på den andre siden av verden. Jeg har blitt med i gruppen din, og håper mange andre også blir med.

Vet du hva du skal skrive om ennå?

labben sa...

Hei, jeg er også en fersk deltaker på NaNoWriMo og gleder meg veldig til det begynner =)

50 000 ord på en måned blir nok ikke lett - jeg er imponert over at du klarte det på en uke. Dette er første gang på 8 år at jeg skriver skjønnlitteratur, så det er litt nervepirrende. Men desto gøyere blir det hvis jeg klarer det. Jeg gleder meg også til å lese hva andre skal skrive om.

Unknown sa...

Hei, koselig å høre fra deg også! Du har mye å glede deg til.

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle klare det på så kort tid, jeg klarte nemlig ikke å fullføre i det hele tatt de to forrige årene. For min del er jeg bare nødt til å fokusere 100% hvis det skal bli noe av... jeg gjorde ikke på NOE annet den uken, for å si det sånn :)

Hvis du vil ha et tips, så blir det hele MYE lettere hvis du bare glemmer alt som heter kvalitet og bare skriver uten å tenke på hvordan resultatet blir. Man kan jo alltids redigere etterpå... eller gjemme det bort. ;)

labben sa...

Jeg har en liten perfeksjonist inni meg, så jeg tror det blir vanskelig la være å tenke kvalitet, men jeg skal prøve så godt jeg kan. Hva som helst for å nå målet =)

Skriv gjerne til meg på bloggen min eller på sidene på NaNo-nettsiden når du har funnet ut hva du vil skrive om. Det hadde vært kjekt å ha noen å diskutere plot og slikt med, og å dele frustrasjoner med hehe.. Skal du skrive på norsk eller engelsk forresten?

Takk for kjempekoselig melding på bloggen min forresten =) Bokblogging er veldig kjekt - men så er det enklere å skrive om andres bøker enn å skrive en bok selv.

Unknown sa...

Den innvendige perfeksjonisten har en tendens til å forsvinne i løpet av NaNoWriMo, heldigvis. Jeg hadde hatt skrivesperre i flere år før forrige gang, men den forsvant sporløst :)

Det gjør jeg gjerne, jeg har savnet noen å diskutere sånt med :) La deg likegodt til som writing buddy på NaNo-siden, jeg. Det hadde vært stilig om vi blir mange nok fra Bergen til at vi kunne fått til et skrivetreff et eller annet sted, men det skal litt til å få det til å klaffe. Jeg er ikke sikker på hva jeg skal ennå, jeg tror det blir på engelsk denne gangen. Du da? Vet du hva du vil skrive om ennå, forresten?

labben sa...

Jeg tror jeg kommer til å skrive på norsk. Er usikker på om jeg skal gjøre romankarakteren min norsk i samme slengen, men jeg har ikke bestemt meg enda. Han er opprinnelig tysk. Jeg har bestemt meg for å skrive en roman basert på en sang av Mark Knopfler som heter Rudiger. Han er en autograf-jeger i en kjedelig jobb, og han er særdeles ensom. Jeg har ikke plottet helt klart for meg enda, men jeg tror jeg må på en eller annen måte gi han oppmerksomhet selv, men kun på en overfladisk måte, slik han gir kjendiser ved å jakte på autografene deres. Han er ensom og han skal forbli ensom.

Har du funnet ut av skrivetema nå?

Unknown sa...

Interessant! Kan bli spennende å se hvordan det utvikler seg. Jeg har ikke hørt sangen, men kanskje jeg skal sjekke den ut...

Jeg er fortsatt ikke sikker, men tror jeg ender opp med å skrive om en karakter som jeg har hatt liggende en stund... Han har en nokså traumatisk bakgrunn, men i stedet for å lære seg å takle det har han heller prøvd å flykte fra det, og det har kommet til et punkt der det ikke fungerer lenger. I tillegg blir det fantasy, så han går i tillegg gjennom en identitetskrise når det gjelder hvem og hva han er. Det er kanskje ikke så originalt, men det er da noe. Det kan være at jeg ombestemmer meg fullstendig innen november, men det hadde vært deilig å ha hele plottet klart innen da kjenner jeg...

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.