Markus Zusak: The Book Thief

fredag 4. november 2011

The Book Thief Nine-year-old Liesel lives with her foster family on Himmel Street during the dark days of the Third Reich. Her Communist parents have been transported to a concentration camp, and during the funeral for her brother, she manages to steal a macabre book: it is, in fact, a gravediggers’ instruction manual. This is the first of many books which will pass through her hands as the carnage of the Second World War begins to hungrily claim lives. Both Liesel and her fellow inhabitants of Himmel Street will find themselves changed by both words on the printed page and the horrendous events happening around them.

Boktyven er en bok jeg har tenkt på å lese lenge. Det er bare ikke den sjangeren jeg oftest leser, og dermed ikke den jeg prioriterer å kjøpe. Min utgave fikk jeg gratis av en venninne - som hadde fått Boktyven på norsk av meg i gave tidligere, men som fikk enda en utgave av en venninne og dermed ga den videre til meg - noe som gjorde at jeg endelig prioriterte den.

Jeg angrer ikke.



Jeg elsket den. Jeg elsket personskildringene, som var akkurat slik jeg elsket dem - treffende og levende i egenskap av å være akkurat riktige, med bare noen få ord som fremkaller de riktige bildene i hodet. Den var både dyster og herlig, og det var interessant å få den siden av Nazi-Tyskland.

Jeg burde skrive noe negativt, men finner ikke noe. Jeg klarte ikke å legge boken fra meg. Det var liksom ikke bare det at den var bra i seg selv, men den handlet om noe mer enn bare selve plottet. Det er ofte risikabelt å skrive om barn bare fordi man enten får dem til å virke som treåringer eller som kortvokste voksne, men jeg synes dette også er veldig bra utført.

Jeg har rett og slett ikke noe mer å skrive. Anbefales på det sterkeste, og skal definitivt leses igjen!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.