Topp 10 uleste bøker i bokhyllen

tirsdag 29. november 2011

Jeg har bestemt meg for å begynne med Topp 10-tirsdag igjen, etter en lang pause. Det var vel bare et spørsmål om tid, jeg som er så glad i lister ;)

Den originale Top Ten Tuesday finner du hos bokbloggen The Broke and the Bookish, og er en ukentlig meme med topp ti et-eller-annet-som-har-med-bøker-å-gjøre. Ukens tema er egentlig "TBR list for winter," altså bøker som kommer til å bli utgitt i vinter. Men de bøkene jeg har ventet på har allerede kommet ut, eller så kommer de ikke ut før til våren, så jeg har plukket et tidligere tema. Siden jeg har shoppet så mye bøker i det siste er det spesielt ett tema som passer veldig godt, nemlig Topp 10 uleste bøker i bokhyllen. Jeg kommer også til å regne de bøkene som ikke er i bokhyllen ennå, men som er på vei i posten.

Jeg har forøvrig bare ni, både fordi resten er bøker som bare ligger der, eller som er tidligere/senere i samme serie som de som er oppført på listen. Jeg tenker jeg holder meg til én bok per serie.

1. Heirs of the Blade (Shadows of the Apt, #7)Adrian Tchaikovsky: Heirs of the Blade. Denne er foreløpig siste bok i en serie jeg holder på med. Jeg er foreløpig bare på bok 3 (dette er bok 7), men jeg er helt forelsket allerede. Jeg synes omslaget er utrolig vakkert samtidig som det er creepy. Boken har også fått gode terningkast på Goodreads, og det blir sagt at boken er tro mot det jeg har likt (så langt) ved serien. Det er selvsagt litt farlig å lese bakpå bøker som er fire bøker etter den jeg holder på med (spoilers!) men nå gleder jeg meg bare til å begynne på den.

2. The Iron Jackal (Tales of the Ketty Jay #3)Chris Wooding: The Iron Jackal. Dette er bok tre i serien om Ketty Jay, en slags steampunk-møter-low-fantasy-greie som er veldig bra. Jeg aner ingenting om den, men har elsket de to foregående bøkene.

3. The Black Prism (Lightbringer, #1)Brent Weeks: The Black Prism. Jeg har aldri lest noe av Brent Weeks før, selv om en venninne av meg liker bøkene hans, men jeg falt fullstendig for omslaget. Jeg har også kjøpt første bok i den forrige serien hans bare for å ha lest den først.

4. Prince of Thorns (The Broken Empire, #1)Mark Lawrence: Prince of Thorns. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg har gledet meg slik til denne. Jeg synes omslaget er fantastisk, og boken virker passe mørk og sinister, for å bruke et godt engelsk ord. Men jeg er grådig spent!

5. The Wise Man's Fear (The Kingkiller Chronicle, #2)Patrick Rothfuss: The Wise Man's Fear. Jeg elsket den forrige boken i trilogien, The Name of the Wind, og jeg har hatt Wise Man's Fear i bokhyllen lenge. Men det er noe med bøker man har ventet så grådig på - det er nesten skremmende å faktisk skulle begynne på dem. Hva om de ikke lever opp? Hva om de skuffer og dermed "ødelegger" forrige bok? Den største grunnen er kanskje likevel at det er vanskelig å lese hundre bøker på ett år når de er såpass lange. I julen skal jeg manne meg opp og faktisk lese den.

6. Complete Works of Edgar Allan PoeEdgar Allan Poe: The Complete Works of Edgar Allan Poe. Denne boken er utelukkende på listen fordi det er den vakreste boken jeg eier. Forgylte sidekanter, blant annet. Jeg tør nesten ikke å lese den...

7. Vanished (Greywalker, #4)Kat Richardson: Vanished. Vanished er bok tre i Greywalker-serien, som handler om privatdetektiven Harper Blaine. Det er på mange måter en krysning mellom krim og urban fantasy som passer meg veldig godt, og som hjelper å fylle hullet mens man venter på neste Butcher-bok (uten sammenligning forøvrig). Jeg liker spesielt at fokuset på romantikk ikke er så stort som i mange andre urban fantasy-bøker.

8. Perdido Street Station (New Crobuzon, #1)China Miéville: Perdido Street Station. Har du hørt om bare én bok av China Miéville er sjansen stor for at dette er den du har hørt om. Jeg elsker de to bøkene jeg har lest av ham, og Perdido Street Station har vunnet mange priser. Veldig mange.

9. The Way of Shadows (Night Angel, #1)Brent Weeks: The Way of Shadows - siden jeg allerede har en Brent Weeks her. En venninne av meg har skrytt serien opp i skyene, og jeg gleder meg til å begynne på den. Det, og jeg elsker omslaget.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.