Statistikk for August

lørdag 3. september 2011

Siden så mange andre lager statistikk for hver måned tenkte jeg at jeg like godt kunne gjøre det, jeg også. August var en episk lesemåned - trenden jeg begynte med Dresden Files har holdt seg, og det har blitt betraktelig flere bøker enn jeg hadde sett for meg. Hvor mange detaljer jeg har fått med meg i hver bok kan man imidlertid diskutere.

Bøker jeg har lest:
Gail Z. Martin: The Summoner
Chris Wooding: Black Lung Captain
Brian Selznick: The Invention of Hugo Cabret
Khaled Hosseini: A Thousand Splendid Suns
Eugenia Kim: The Calligrapher's Daughter
Markus Zusak: The Book Thief
M.D. Lachlan: Wolfsangel
George Orwell: 1984
N.K. Jemisin: The Hundred Thousand Kingdoms
Peter V. Brett: The Painted Man
Qiu Xiaolong: Den Røde Mandarinkjolen
Stephen Deas: The King of the Crags
Stephen Deas: The Order of the Scales
Stacia Kane: City of Ghosts
Stacia Kane: Unholy Magic
Gail Carriger: Soulless
Jim Butcher: Side Jobs
Jim Butcher: Ghost Story
Jim Butcher: Changes
Jim Butcher: Small Favour
Jim Butcher: Turn Coat
Jim Butcher: White Night

(anmeldt 6 av 22 bøker - altfor sløvt)

Antall stjerner:
Jeg pleier ikke å gi terningkast her på bloggen, men velger antall stjerner på Goodreads, så jeg tenkte like godt at jeg kunne bruke de. En eller annen kvalitets-oppsummering er liksom på sin plass.
Fem av fem stjerner: 10 bøker
Fire av fem stjerner: 5 bøker
Tre av fem stjerner: 5 bøker
To av fem stjerner: 1 bok
Én av fem stjerner: 1 bok

Alt i alt har jeg oppdaget veldig mange nye, bra bøker. Overraskende bra, faktisk. Det har vært et par av horribel kvalitet, samt én som klarte mesterstykket å være både horribel og fantastisk - samtidig. Heldigvis var de bøkene i mindretall.

Sjangre:
Science Fiction/Fantasy: 17
Krim: 1
Historisk/generell/kulturell: 3

Veldig stor overvekt innen fantasy denne gangen. Det er riktignok yndlingssjangeren min, men jeg føler jeg burde variere litt mer. Litt mer krim, for eksempel, og litt mer av andre sjangre enn fantasy. Jeg er ikke så begeistret for bøker hvor det liksom ikke skjer så mye (jeg liker nok litt typisk maskuline bøker), og jeg har derfor nølt litt med å prøve andre sjangre. Noen som har noen forslag til bøker jeg kan prøve i andre sjangre enn fantasy?



2 kommentarer:

Spalven sa...

Urban Fantasy teller ikke, antar jeg?

Jeg har en fin YA bok du kan låne... det er YA fantasy, men det teller vel ikke? Uansett er Lord Loss av Darren Shan en fantastisk leseropplevelse. Blodig, makaber og med en fortellerstemme jeg misunner mannen!

(Darren Shan viste seg forresten å være forfatteren bak Cirque Du Freak bøkene, som har vært på leselista mi lenge uten at jeg har gjort noe med det, noe jeg definitivt skal rette på straks jeg har råd til å kjøpe bøker igjen.)

Unknown sa...

Hvis jeg skal være helt nøye teller vel egentlig ikke verken Urban Fantasy eller YA fantasy, men... jeg har fortsatt ikke lest en bok du har anbefalt meg som jeg ikke har digget, så alle anbefalinger tas imot med takk :) (Kan ikke holde meg helt unna fantasy, tross alt...) Skal definitivt sjekke ut Darren Shan, høres spennende ut!

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.