Noen tanker på en mandag

mandag 11. oktober 2010

Ny uke, nye muligheter, er det ikke det man sier? Eller er det bare sagt for å dempe den ugne vissheten om at det er mandag? Jeg sitter og kjenner litt på den samme følelsen. I dag er en sånn dag som føles som den aldri tar slutt. Jeg har nettopp kommet på jobb, og skal sitte her til halv fem. Så skal jeg nok løpe til Rimi (eller 7/eleven hvis jeg er lat) og kjøpe meg noe å spise, og så skal jeg sitte på kontoret og jobbe med oppgave. Så er det hjem og rydde, vaske klær, trene - og hvis jeg er heldig rekker jeg kanskje å planlegge hva jeg skal skrive under NaNoWriMo. Tror jeg kommer til å være sliten i kveld ja..

Når jeg først er inne på NaNoWriMo, har jeg funnet ut (sånn noenlunde) hva jeg skal skrive om. Sånn omtrent i hvert fall. Jeg er ikke sikker på om jeg skal skrive så mye, men den handler om en traumatiskert hamskifter som jeg har hatt lyst til å skrive om i årevis. Jeg vet bare begynnelsen ennå, men tror det kan bli bra.

Ellers har jeg tenkt å prøve yWriter 5 i år. Det er gratis, og det er mange på forumet som har anbefalt det. Jeg skal også prøve Scrivener og Liquid Story Binder, men vet ikke om jeg kommer til å kjøpe dem etter at prøvetiden har gått ut.

Fordelen med slike program (selve historien skriver jeg fortsatt i Word eller OpenOffice) er at de gjør planleggingen så mye enklere. Jeg har brukt WriteItNow! (som er noe tungvint) og Mindola SuperNotecard (som er diskvalifisert i år fordi jeg ikke får installert det på laptopen min, men som ellers er helt grei) tidligere. Slike program er noe helt annet enn å basere seg på ørten tekstfiler og utskrifter i permer, selv om jeg fortsatt har det også. Mye av grunnen er at jeg aldri klarer å bestemme meg for hvilket program jeg skal bruke.

En ganske stor fordel er også at mange av programmene faktisk er små nok til å kunne installeres på en USB-dings, slik at man slipper å ha ørten versjoner på hver av datamaskinene man bruker.

Fortsettelse følger sannsynligvis når jeg har fått prøvd dem i praksis.

2 kommentarer:

labben sa...

Jeg har lastet ned prøveversjonen av storyist, og er spent på hvordan jeg kommer til å like det. Men denne uken er det oppgaveskriving i det ene faget jeg tar på universitetet, så det blir ikke så mye NaNoWriMo planlegging før neste uke.

Hvor jobber du forresten? =)

Unknown sa...

Ja, det ser ut som om det er mange som liker storyist. Jeg har brukt yWriter litt i dag, og det er langt bedre enn det jeg trodde. Jeg regner ikke med at jeg får gjort så mye på planleggingsfronten denne uken heller, siden jeg må prøve å få mest mulig unnagjort på masteroppgaven min til november.

Jeg jobber i resepsjonen på City Apartment Hotel. Blir overrasket om du har hørt om det, det er litt bortgjemt ;)

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.