Poesi fra barneskolealder

fredag 3. desember 2010

Jeg liker egentlig ikke dikt og sånn (fantastisk når jeg faktisk planlegger å være med i National Epic Poetry Month... jeg vet), men det viser seg at jeg skrev mye dikt før. Det hadde jeg helt glemt før, men mamma hadde funnet en diktbok blant en haug med andre ting sist de ryddet på loftet. Det viste seg å være en diktbok fra da jeg gikk på barneskolen, illustrert med tegning opp og ned og i mente av hunder.

Det viser seg at jeg var veldig glad i å skrive nidviser. Eller blir det niddikt? Sammen med venner (antar jeg) skrev jeg dikt som var merket "ikkje lov for guttane å lese." De handlet for det meste om gutter i klassen (navngitte sådan) som gikk seg vill i skogen, giftet seg med gamle hurper eller kinesiske damer, og ikke minst et "fremtidsdikt" om at en av dem kjørte utfor veien med bil. Dette fantastiske diktet sluttet med "og det gjekk nok bra, ikkje hipp hurra." Jeg var visst snill og godhjertet når jeg var liten?

Under er et par av dem for moro skyld. Interessant å se hva man skrev når man var liten!

Dette er et fantastisk dikt som heter "Vinternatt":

"Sjå kor stille som det er,
inni skogen mellom trær.
Dammen er så islagt og fin,
den er full av måneskinn.
Den som før var full av liv,
på isen over gras og siv.
Skøytespor dei ligger att,
i den klare vinternatt.
Dyr og fuglar sover søtt,
alle sover mjukt og bløtt.
Snart er natta over,
sjølv om alle sover.
Og no er det morgon snart,
himlen ikkje lenger svart."

Jeg tror det er hevet over enhver tvil at handling, innhold og rytme går på bekostning av rim (og nødrim), selv om dette er et av de beste. I tillegg kommer et hvor jeg åpent innrømmer at jeg ikke helt har peiling:

"[navn] gjekk ein tur i skogen,
etter at han blei påkjørd av plogen.
Men han overlevde,
men det var nok like før han svevde.
Opp i den store himmelen,
oppi den store gjenferdvrimmelen.
Men nå er han i skogen,
han ligg ikkje under plogen,
Og nå er han gått seg vill,
ikkje veit eg korleis dette går til."

Jess... Jeg tror ikke jeg skal satse på noen karriere som poet hvis dette er noe å gå etter... ;) Skulle ønske jeg visste når jeg faktisk skrev disse diktene, men jeg tror det er sånn noenlunde i midten av barneskoleårene.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.