Bokspørsmål

torsdag 22. september 2011

Jeg snublet over denne på labbens blogg, og måtte bare svare på de jeg også.

Favorittbok i barndommen?
Den absolutte favorittboken var Ronja Røverdatter av Astrid Lindgren. Det var yndlingsboken min gjennom hele barndommen og enda lenger, og jeg leser den faktisk en del fortsatt. Ellers kommer andre bøker av samme forfatter, spesielt Brødrene Løvehjerte, høyt opp, men jeg leste også veldig mye Anne-Cath Vestly. Ellers gikk det veldig mye i mammas bøker. Hennes gamle Frøken Detektiv-bøker var alltid gøy, Oliver Twist og To års ferie (av Jules Verne). Så var det jo de obligatoriske Pennyklubb- og TL-klubbøkene. Jeg var ganske alt-lesende da jeg var barn.

Hva leser du nå?
The Desert Spear av Peter V. Brett - den begynner å ta seg opp nå. Det er noe merkelig å begynne på en bok hvor de første 200 sidene (så langt jeg har kommet nå) er fortalt fra perspektivet til han som ble etablert som tidenes klyse i forrige bok. Men effekten viser seg å være bra nå som jeg har vent meg til det, selv om jeg fortsatt langt på vei foretrekker bok 1.
Leser også Before They Are Hanged av Joe Abercrombie, som jeg synes er helt OK, men ikke så mye mer.

Dårlig bokvane?
For det første leser jeg veldig fort - noe som jo gjør at jeg slipper å lide meg gjennom en dårlig bok særlig lenge, men samtidig går jeg glipp av veldig mye. Vanligvis leser jeg de bøkene jeg liker i hvert fall to ganger bare for å få med meg alt. Det funker, men det gjør det av og til litt vanskelig å skrive omtale.
For det andre har jeg en fullstendig aversjon mot å avbryte bøker jeg ikke kan fordra. Jeg mener det kanskje har skjedd én gang, for lenge siden, men husker ikke hvilken bok det var. Det er et slags nederlag for meg å avbryte en bok, men jeg hadde jo spart meg for en del dårlige bøker hvis jeg hadde vært flinkere til det...

Verste boken du har lest? (eller boka, for de av dere som bruker a-endelser)
Det er veldig sjelden jeg overhodet ikke kan fordra en bok, for jeg pleier stort sett å finne i hvert fall noe jeg liker. Men Gail Z. Martins The Summoner kommer ganske høyt på listen over de verste bøkene jeg har lest. Det samme gjelder Trading in Danger av Elizabeth Moon, som vanligvis er en av mine yndlingsforfattere. Dessuten Wolfsangel av M. D. Lachlan. Holdt også på å glemme boken Vente, Blinke av en forfatter jeg ikke husker navnet på. Den er sikkert bra, det virker som om absolutt alle liker den, men jeg kunne overhodet ikke fordra den i det hele tatt.

Beste boken(-a) du har lest i år?
Oooh, det er mange.
- Samtlige til Gail Carriger (Soulless, Changeless, Blameless, Heartless)
- De fleste av Jim Butchers Dresden Files (jeg husker ikke helt hvilke, men de aller fleste har et eller annet genialt ved seg)
- The Passage av Justin Cronin
- Among Thieves av Douglas Hulick
- The City & The City av China Miéville
- Retribution Falls/Black Lung Captain av Chris Wooding

Favorittforfatter?
Der har jeg mange, gitt. Elizabeth Moon (til tross for enkelte litt mindre gode bøker), Neil Gaiman, Katharine Kerr, Chris Wooding, Stephen Deas, China Miéville, Jim Butcher, Gail Carriger, Jacqueline Carey, Terry Pratchett og David Eddings. I tillegg digger jeg Jules Verne sine bøker.

Favorittbøker?
Jeg må vel nesten skrive Ringenes Herre, som jeg også likte veldig godt før. Jeg er ikke like begeistret lenger, men den introduserte meg til fantasy-sjangeren på ordentlig, og er til dags dato den eneste boken jeg har i tre utgaver. (Jepp. Engelsk, for jeg må jo ha originalen, bokmål, som jeg fikk til jul opprinnelig, og nynorsk, som er en helt genial oversettelse.) Ellers er The Name of The Wind av Patrick Rothfuss, Retribution Falls av Chris Wooding, The Passage av Justin Cronin, Soulless av Gail Carriger,  Kraken og The City & The City av China Miéville, Oliver Twist av Dickens og det meste av Jules Verne høyt på listen. Det er også en del serier jeg digger, men jeg kan liksom ikke plukke ut enkeltbøker av dem.

Kan du lese på bussen?
Ja. Jeg er så heldig at jeg kan lese stort sett overalt, og det gjør jeg også.

Hvor er din favorittplass å lese på?
Det må være i sengen. Ikke om natten/kvelden, vel og merke, men late formiddager der jeg bare kryper under dynen igjen eller krøller meg sammen inntil veggen. (Ironisk nok takler jeg ikke å lese etter at jeg har lagt meg lenger, jeg blir faktisk for våken...)

Hva tenker du om å låne bort bøker?
Det er heldigvis ikke så mange som spør meg om å låne bøker, for jeg er i utgangspunktet litt skeptisk. Det er noen få personer som får lov til å låne bøker av meg, men disse få vennene er da også de eneste som har samme smak som meg i bøker uansett, så de blir ikke noe problem. Familie får også låne, under tvil. Mitt største mareritt er at de skal glemme at boken er min eller at de skal lage eselører i den. Det har nemlig skjedd noen ganger...

Lager du eselører i bøkene dine?
Nei, absolutt ikke. Bøker er noe helt spesielt for meg, og jeg klarer ikke tanken på det. Jeg gjorde det imidlertid da jeg var yngre. I stedet bruker jeg nesten hva som helst som bokmerke - gamle kvitteringer, for eksempel. Jeg har også noen bokmerker jeg liker å bruke.

Skriver du noengang i bøkenes marg?
Jeg virker sikkert som en super-forsiktig person akkurat nå, men jeg takler ikke engang å skrive i lærebøkene mine. Jeg gjorde det på videregående, men sluttet med det da jeg sluttet å bruke blyant. Nå er det kun kompendier jeg skribler i.

Hvilket språk foretrekker du å lese på?
Det er egentlig et relativt spørsmål. Jeg foretrekker å lese en bok på bokens originalspråk. Siden jeg er oversetter er jeg spesielt ømfintlig for engelske bøker som er oversatt til norsk, og klarer ikke å lese dem uten rødblyanten mentalt til stede. Stort sett innebærer det engelsk, av og til norsk.

Hva får deg til å elske en bok?
Et vanskelig spørsmål. Jeg har et svar, men samtidig vet jeg at jeg har elsket bøker som fullstendig bryter med dette. Imidlertid må det være et eller annet jeg ikke har lest før, eller som jeg ikke har lest på den måten. Det må være troverdige og engasjerende hovedpersoner, så få plott- og logikkhull som mulig, og så få lettvinte løsninger som mulig. Jeg må føle at jeg blir engasjert både i hovedpersonen og det han/hun vil oppnå. Samtidig er settingen viktig. Jeg kan tilgi mye om jeg liker settingen. For eksempel verdener som er genialt laget. Jeg elsket for eksempel mytologien og settingen til The Hundred Thousand Kingdoms av N. K. Jemisin (bare synd det var så mye jeg ikke likte).

Favorittsjanger?
Fantasy. Det ville vel vært en overraskelse for de fleste som leser denne bloggen hvis ikke. Spesielt digger jeg steampunk - ville også sagt episk fantasy, men der finner man også de aller, aller verste bøkene jeg har lest. Liker også krim, men ikke godt nok til å kalle det favorittsjanger.

Sjanger du leser sjeldent (men kunne ønske du leste mer av)?
Krim? Jeg vet forresten ikke om jeg vil lese mer av det, jeg er veldig lettpåvirkelig når det gjelder stemningen i bøker, og krim er jo ikke akkurat rosenrødt. Jeg skulle også ønske jeg leste mer av sånne romaner som egentlig ikke har noe egent sjangernavn, men jeg kan ikke si at jeg har likt særlig mye av det jeg har lest. (literary fiction?) Vil også gjerne lese flere historiske romaner, men du verden hvor man kan bomme på dem, så jeg er litt forsiktig.

Favorittbiografi?
Har ingen. Leser ikke biografier, stort sett.

Har du noengang lest en selvhjelpsbok?
Ja. Jeg har vært med i ørten bokklubber hvor jeg har glemt å avbestille slike bøker, eller valgt dem som velkomstgave. Det er ikke så mange valgmuligheter for min smak i de fleste bokklubber. Men det er ikke sånt jeg går og kjøper i butikken, for å si det sånn.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.