Dagens skisse

onsdag 23. oktober 2013

Jeg hadde egentlig tenkt å skrive et annet innlegg i dag, men så plutselig kom tegnelysten tilbake. Etter å ha drevet en stund og tegnet kartet over verdenen jeg skriver fra inn i Photoshop, måtte jeg bare tegne noe annet.

Det vil si, det er litt misvisende å si at jeg tegnet dette nå (jeg tegnet egentlig noe annet, men jeg ble lei før jeg var halvferdig). Når jeg har vært borte fra tegningen en stund liker jeg å plukke opp gamle eller uferdige bilder og så tegne videre på dem. Denne skissen fant jeg i mappen over uferdige skisser, fra en gang jeg hadde begynt å tegne om et helt fantastisk dårlig bilde fra den gang jeg ikke hadde tegnet så lenge.

(Klikk bildet for større versjon)

Egentlig skulle den bli et sånt superdetaljert og gjennomarbeidet bilde. Men... jeg liker det egentlig best sånn som det er. Noen bilder egner seg best som ferdige bilder, andre som skisser. Spesielt når jeg tegner folk fra fortellingene mine er målet like mye å få akkurat den karakteren ned på papiret, ikke at det skal være verdens beste bilde. Med dette bildet kjente jeg at dette var tiden for å stoppe.

Skissen er av Dai (husker ikke det fulle navnet hennes), som er alv. Hun er... ikke en person som har det godt med seg selv. Eller noen andre, med god grunn. Det er lenge siden jeg har skrevet om henne nå - ikke siden et veldig tidlig utkast av fortellingen jeg skriver nå. Nesten ti år siden er det vel snart. Fortellingen har endret seg drastisk både før og etter, så da ble det dessverre ikke plass til henne denne gangen. Eller i neste. Eller den etter der. Men det er grenser for hvor lenge jeg vil vente; hun er en utrolig morsom karakter å skrive om. Det er noe med folk som sier ting som de er, enten det nå er lurt eller ikke.

Plutselig var det veldig mange ord bare for å poste et lite bilde, men men.

Bare som en liten ettertanke poster jeg også det originale bildet, fra lenge siden. Herlig å se forbedring (dette bildet slet jeg lenge med, husker jeg!) - ganske drastisk sådan.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.