Mange spørsmål om lesing

onsdag 23. oktober 2013

Jeg fant denne lista på Stjernekast, og måtte bare fylle den ut selv. Jeg er veldig glad i sånne ting når jeg ikke helt får samlet tankene til å faktisk skrive om bøkene jeg har lest...

Sist kjøpte innbundne bok:

Det mener jeg ganske sikkert må være Broken Homes av Ben Aaronovitch. Den kommer definitivt i kategorien "må ha - NÅ", og dermed ble det innbundet. Ellers kjøper jeg sjelden innbundne bøker - pocket er billigere, og da har jeg råd til å kjøpe flere.






Sist kjøpte pocketbok:

Republic of Thieves av Scott Lynch. Dette er også en ventepåbok - kanskje mer enn noen andre, siden den har blitt utsatt så lenge. Siden de hadde denne i pocket i bokhandelen og jeg har resten av serien i pocket ble det det denne gangen også.


Favorittsjanger: Definitivt fantasy. Det kommer vel ikke som noen overraskelse på noen. Jeg er også veldig glad i krim, og er spesielt glad i bøker som blander disse to sjangrene, gjerne i et steampunk-univers. 

Favorittbokhandel: Favoritten over alle favoritter befinner seg i London - det gjør også bokhandelen som er på en veldig god andreplass, Waterstone's på Piccadilly. Favoritten er Forbidden Planet - på mange måter tilsvarende Outland her til lands, bare større. Mye større. Vi fant fort ut at det er umulig bare å bruke noen få minutter der inne.

Her til lands er favoritten Outland. Siden jeg leser så mye fantasy er det som regel de som har størst sjanse for å ha det jeg ser etter. Norli på Torgallmenningen har også en del bra. Handler jeg på nett er det Book Depository som gjelder, siden de har gratis frakt og godt utvalg.

Favorittbibliotek: Jeg er ikke så flink til å bruke bibliotek, jeg. Jeg er en samler og liker å eie bøkene jeg leser. Kanskje når stabelen med uleste bøker er litt mindre... Åkke som er jeg veldig glad i Hovedbiblioteket i Bergen - det er så veldig "bibliotekete".

Favorittleseplass hjemme: Senga. Sitter ofte også foran PCen, men skal jeg sette meg ned for virkelig å nyte en bok er det senga som gjelder.

Favorittleseplass utenfor hjemmet: Leser ofte på bussen, spesielt de helgene jeg reiser hjem til foreldrene mine. Tre og en halv time med uforstyrret lesetid :) Ellers sitter jeg ofte på kafé før mandagstreningene mine, for da har jeg over en time å slå i hjel. Så da slår jeg meg ned på Godt Brød med en cappuccino, et rundstykke og en god bok. Herlig!

Fem forfattere du alltid kjøper i innbundet format: Foretrekker helst pocket, så hos meg er innbundne bøker begrenset til bøker jeg får i presang, eller bøker jeg har ventet på i en evighet og som jeg bare ikke orker å vente enda lenger på. Jim Butcher, Ben Aaronovitch og Peter V. Brett er vel de det gjelder nå for tiden - ellers kommer mange av yndlingsbøkene mine ut i pocket omtrent samtidig med de innbundne.

Beste lesesnacks: Chips, tror jeg. Burde vel egentlig ikke spise så mye når jeg leser, men men.

Beste lesedrikke: Brus, helst Pepsi Max. Eller kaffe.

Beste bakgrunnsstøy: Regn. Spesielt hvis jeg er i campingvogna til foreldrene mine - å sitte og lese til lyden av regn på taket er kos og nostalgi til tusen.

Når på døgnet leser du helst: Om kvelden, men det varierer veldig. Har jeg fri elsker jeg å sitte i senga og lese etter at jeg har våknet, før jeg egentlig har stått opp.

Beste bakfyll-lesing: Er aldri bakfull (eller aldri full i utgangspunktet), så det aner jeg ikke. Men antar at noe lett og underholdende er tingen.

Beste kollektivtrafikklesestoff: Hva som helst jeg holder på med akkurat da. Jeg har gjerne en bussbok i veska - ofte bruker jeg bussreisene til og fra jobb til å komme meg gjennom bøker det går litt trått med.

Hva med deg?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.