Webcomics

torsdag 8. april 2010

Er det en ting jeg elsker, så er det webcomics. Tegneserier av ytterst varierende kvalitet, noen veldig høy, som overhodet ikke koster noe! Greit nok at man kan lese f.eks. Nemi og Pondus og så videre i nettaviser og lignende, men de fleste webcomics har hele arkivet, fra den første, spede begynnelse, tilgjengelig på nett. OK, så er ikke alle av dem spesielt fantastisk tegnet, men de er allikevel verdt å lese. Her er noen av mine favoritter, og en del som har vært favoritter, men som jeg har "glemt." Listen kommer forøvrig til å utvides når jeg finner flere gamle favoritter. Har du noen?


PHD Comics

Et must for alle som studerer eller jobber ved et universitet eller en høyskole. Mye humoristisk innsikt i universitetenes verden. Faktisk var det denne som inspirerte hele dette innlegget, med dagens stripe.
Jeg vil ikke si at jeg har kommet så langt i mitt forhold til oppgaven, men det er neimen ikke langt derifra.

Questionable Content
Dette er vel kanskje den nettserien jeg har lest lengst. Det er litt vanskelig å forklare hva den egentlig handler om.


Girls with Slingshots

Denne er en forholdsvis ny favoritt. Jeg digger tegnestilen, men den er også ganske morsom. Også litt vanskelig å forklare hva den handler om, og jeg tror taglinen sier det best: "two girls, a bar and a talking cactus."

Wapsi Square
Denne er en av mine absolutte favoritter, selv om jeg ikke har lest den på lenge. Den begynte som ganske underfundig og morsom om en arkeolog og hennes over gjennomsnittet intelligente hund samt en demonisk barista, men har nå blitt ganske alvorlig og involverer gamle inka-mysterier og lignende. Den har etter hvert blitt veldig lang, men jeg anbefaler på det sterkeste å begynne på begynnelsen og jobbe deg fremover. Ellers kommer du ikke til å forstå noe som helst.

Real Life Comics
En tegneserie om en fyrs liv, sånn løselig basert på virkeligheten, høres utrolig kjedelig ut. Det er det nødvendigvis ikke, som Real Life Comics beviser.

Dork Tower

Jeg må bare ærlig innrømme at jeg ikke husker hva denne handler om. Det er et år eller to siden sist jeg leste den, men da leste jeg den til gjengjeld hver dag. Grunnen til at jeg ikke leser den lenger er at jeg tydeligvis er fysisk ute av stand til å huske på mer enn fire tegneserier hver dag.

Apple Geeks
Til å være Windows-fan skulle man kanskje ikke tro at jeg ville like en webcomic som handler om folk som digger Apple, men det er nå en gang slik. Den handler om mye, mye mer enn akkurat det, for å si det slik, selv om dette også er en av de seriene som forsvant litt ut av hodet mitt etter hvert som jeg oppdaget nye. Denne er vel kanskje den serien på listen (kanskje med unntak av Wapsi Square) som er desidert best tegnet.

Ctrl+Alt+Del
Et must. Handler om dataspill, nerder (jeg aner et tema her...) og mye annet. Den er kanskje litt kjedelig om du ikke er interessert i data, men jeg anbefaler den likevel. Enda en av de som har fått nye nettsider siden sist jeg var innom.

Devil's Panties

Enda en halv-selvbiografisk stripe, men den anbefales. Det anbefales også med litt toleranse for skrivefeil, men kan jeg så kan du. ;)

Brat-Halla

De norrøne gudene som unge. Jeg som digger norrøn mytologi kan vel ikke la være å anbefale denne! Til tider kan den være litt forvirrende, men det er absolutt verdt det.

Will Write For Chocolate

Denne handler om en gjeng forfattere og folk som prøver å bli forfattere. Det burde være selvsagt hvorfor jeg liker den, men den er bra skrevet, og skriver du litt selv så kommer du garantert til å kjenne deg selv igjen en del.

Unshelved
Jeg brukte nesten hele gårsdagen på å lese gjennom arkivene, og jeg er fortsatt ikke ferdig med 2004. Tegningene er kanskje ikke av de beste, men serien handler om et bibliotek, så da gir jeg faktisk blaffen i det. ;) Jeg kan ikke fatte at jeg faktisk måtte redigere dette innlegget to ganger før jeg husket å inkludere denne!

The Phoenix Requiem

Denne oppdaget jeg ikke før jeg var inne på Topwebcomics.com (se under) i dag. Jeg har allerede lest en del, og dette må jeg si: Den er så estetisk nydelig at det er verdt å lese den kun på grunn av det. Selve serien er mer en graphic novel enn en serie i stripeformat, og den er ganske seriøs. Settingen er en blanding av viktoriatid og fantasy, og det er tydelig at tegneren/forfatteren har lagt MYE tid og arbeid i den. Anbefales!
(Måtte bare redigere IGJEN for å si at jeg nå har lest gjennom hele i løpet av en dag, og holdt på å grine da jeg skjønte at det ikke var mer (ennå). Vanvittig bra historie OG tegning, fullstendig vanedannende. Jeg har sjekket siden ørten ganger i dag selv om jeg vet at det ikke kommer mer før tidligst i morgen...)

Kasiopea Comics
Hvordan kunne jeg glemme denne! Et absolutt MUST for enhver Tolkien-fan. Ikke direkte webcomic kanskje, men... Kasiopea tegner fancomics fra Tolkien-universet, først og fremst om Boromir og Faramir. Det er også verdt å sjekke ut resten av nettsiden hennes, hun har noen veldig bra bilder der.


Listen ble visst mye lenger enn planlagt, og jeg vet at jeg har glemt en eller to. Selv om det ikke ser slik ut så har jeg faktisk et liv utenom webcomics, jeg lover ;)

Håper dere finner noe som kan hjelpe dere til å utsette nødvendige ting enda lenger. Er det rart jeg aldri får gjort det jeg skal? Men skulle dere ønske å finne enda flere webcomics, så fortvil ikke, det finnes mye mer på Topwebcomics.com, The Webcomics List og Comic Genesis. De tre sidene var vel ikke akkurat det jeg trengte å finne nå, men...

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.