Leseåret 2011 og lesemål 2012

søndag 11. desember 2011

Ta en liten kikk på Goodreads-widgeten i sidemenyen min - er den ikke fin? I dag leste jeg nemlig ferdig min 100. bok i 2011, som var Salute the Dark av Adrian Tchaikovsky. Det er litt merkelig å være ferdig, men også veldig herlig. Utfordringen er jo ikke akkurat noen viktig utfordring som sådan, men den har ligget i bakhodet hele tiden, og jeg er litt sånn at jeg ikke klarer å legge det ordentlig fra meg før jeg enten er ferdig eller har gitt helt opp. Det siste var liksom ikke noe alternativ disse siste månedene.

Det som føles merkelig er å ha lest så mye på så kort tid. Jeg har jo alltid lest mye, men det har vært noen få nye bøker og mange jeg har lest før. Med unntak av to-tre bøker har jeg jo nesten bare lest nye bøker i år. Jeg har også mistet all rest av selvkontroll på Amazon, og til tross for mengdene jeg har lest i år har jeg langt flere uleste bøker nå enn da året startet, selv hvis jeg regner med de jeg leste i løpet av julen.

Jeg har også lært at skriverådet som er inkludert i de aller fleste skrivebøker, nemlig "les mye," definitivt har noe for seg. Ikke bare føler jeg at skrivingen min er bedre på et mer generelt plan, men jeg er faktisk fornøyd med plottene mine. Jeg har slitt med å komme på plott som jeg ikke selv synes er dørgende kjedelige, men nå føles de mer "riktige", litt mer kreative. Forhåpentligvis.


Sjangermessig har jeg vært veldig ensidig. Det er vel ingen hemmelighet at det er fantasy som er min sjanger. Av 100 bøker er 78 enten fantasy, science fiction eller alternate reality/fremtid. Jeg har disse under en samlebetegnelse fordi en del av dem kan klassifiseres som flere. Hovedvekten er på "typisk" fantasy, men i år har jeg også en del urban fantasy og steampunk.


Jeg har lest 16 krimbøker, noe som i og for seg ikke er uventet. Da har jeg ikke tatt med de fantasybøkene som egentlig er veldig "krimaktige", bare med tydelige fantasyelementer. Ellers har jeg bare lest 3 klassikere, og 3 bøker som egentlig ikke passer inn i noen spesiell sjanger.

Jeg er ganske fornøyd - jeg hadde jo et mål om å lese flere sjangre som jeg ikke klarte, men jeg har utforsket veldig mange undertyper av fantasy og har funnet mange nye favoritter.

Så var det neste år.
I 2012 skal jeg ikke være på langt nær så ambisiøs. Dette året har på mange måter slitt meg ut, spesielt siste delen av det, og neste år må jeg bli flinkere til å ta vare på meg selv. Når man blir syk jevnlig bare fordi man har FOR mye å gjøre (tre jobber, NaNoWriMo, leseutfordring på 100 bøker, dansekonkurranse, konferanse og så videre er kanskje litt i overkant) er det et ganske tydelig tegn om å ta det mer med ro. Jeg er ikke så god på utfordringer - enten gir jeg opp med en gang, eller så pusher jeg meg selv altfor hardt fordi jeg SKAL klare det. Konkurranseinstinkt er ikke alltid en bra ting, i hvert fall ikke når man også er en ihuga perfeksjonist.

Derfor skal jeg begrense meg. Jeg skal også bruke tid på faglig litteratur, så målene blir litt mer enn bare lesemål. Her er mine lesemål, skrivemål og andre mål for 2012:

24 nye romaner (2 per måned - leser jeg mer blir det gamle bøker som leses om igjen)
10 fagbøker
24 faglige artikler
Klare minst 75.000 ord under neste NaNoWriMo
Skrive i minst 15 minutter hver dag (har allerede begynt med dette, og så langt går det veldig bra. 15 minutter er jo egentlig ingenting, i hvert fall ikke ved hjelp av Write or Die, og det skal egentlig godt gjøres å IKKE klare å presse det inn noe sted.)
Fullføre førsteutkastet til NaNoWriMo-romanen for 2011

Forhåpentligvis er dette overkommelig uten å være så på hekta at jeg får enda et år som i år ;)

ETA: Ooooh, glemte også å skrive at jeg for første gang i hele mitt liv har vunnet noe i en adventskalenderkonkurranse. Jeg vant en bokpakke fra Schibsted-forlagene, aner ikke hva det er, men gleder meg til å få dem :)

5 kommentarer:

Elida sa...

Eg har ca 10 bøker igjen på Goodreads-utfordringa, men det skal gå. Er som deg, og klarer ikkje å skippe det målet. Det som er greit med utfordringa på Goodreads er at du kan alltid oppdatere den, og vel du nå for eksempel 50 bøker for neste år, så kan du oppdatere den fortløpende viss du ser at du les fleire bøker.

Spalven sa...

Grattis! Både for 100 bøker og for seieren i julekalenderen!

Målene for 2012 høres veldig fornuftige ut! Jeg må innrømme at siste uka har jeg ikke klart 15 min dagen, men så har jeg jo flytta et helt hus på den uka... synes det er unnskyldning nok :P Begynte på den igjen i går, da, og tok en halvtime bare så jeg fikk skrevet meg litt igjen!

Unknown sa...

Elida: Ja, det er det som er så greit. Tenkte det var best å ha et lite og overkommelig mål og så heller oppjustere det om nødvendig. Det var det jeg gjorde med NaNoWriMo i år, og det gikk jo veldig bra.

Pinne: Takk! Ja, jeg håper i hvert fall det. Jeg har prøvd å holde målene et stykke under det jeg tror jeg klarer, siden jeg ofte er litt over-optimistisk. (Som du vet)

Det viktigste er jo at du har begynt på det igjen ;) Flytting er jo litt av en jobb, så det er ikke så rart.

Lars Finsen sa...

Imponerende prestasjon! For min del blir det nok ikke mer enn et knapt 20-tall, tenker jeg. For øyeblikket driver jeg og leser Hobbiten om igjen, det er faktisk bare andre gangen jeg leser den. Har liksom ikke hatt behovet. Men jeg oppdager at jeg ikke husker alt 100 %. Snart må vel filmen komme.

Høres ut til at du har hatt ei kjekk tid i Nano. Har hatt lyst til å være med på det der, men november har alltid vært ei travel tid for meg. Dessuten har jeg jo nå gått på et liknende prosjekt med daglig tvangsskriving...

Jeg sendte deg en e-post på to adresser jeg fant med Google, fikk du den? Og var oppdraget noe for deg?

Unknown sa...

Ja, november er ganske travel for de fleste, tror jeg. For min del er det det som gjør NaNoWriMo til den opplevelsen det er, nettopp fordi det er litt "mot alle odds". Og så er det utrolig herlig å få bevist at man ikke helt har glemt de skrivegreiene, da.

Jeg oppdaget at e-posten din hadde havnet i søppelpostmappen, av alle ting. Har sendt deg svar på mail - det kunne absolutt være noe ja.

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.