Utdannelse og sånt

onsdag 18. juli 2012

Etter å ha lest et innlegg på Elisabeths blogg Bokstavelig Talt har jeg for første gang siden jeg ble ferdig med masteroppgaven begynt å tenke på det med studier igjen. Ikke på heltid, og jeg er uansett altfor sent ute til å søke for i år, men det er noe med det å lære seg nye ting for moro skyld. Jeg var for eksempel ofte i tvil om jeg ikke heller burde ha tatt historie eller arkeologi eller noe sånt, eller (ikke minst) bibliotekarutdannelse.

Som en slags erstatning har jeg nå gått gjennom og kopiert pensumlistene for de fleste fagene og emnene jeg synes er interessante på UiB, og skal gjøre det samme for UiO.

Imidlertid er jo det meste av dette beregnet på heltidsstudenter, og er nok ikke særlig lett skrevet for en som ikke har drevet med det før. Om noen har noen gode bøker, enten populærvitenskapelige eller ikke supertunge, innenfor religion (helst gamle og/eller små/ukjente), antropologi, geografi/geologi (kartografi, migrasjon, naturfenomen og platetektonikk), psykologi, historie (spesielt vikingtid, middelalder og stort sett alt som ikke har et hovedsaklig politisk perspektiv), og andre ting som kan være relatert men som jeg ikke kommer på, hadde jeg satt stor pris på anbefalinger. Jeg har jo lesemål på en del faglig litteratur i år!

Ikke at jeg ikke har noe jeg har tenkt å gjøre. Jeg har nemlig funnet flere kurs på Coursera.org jeg har lyst til å ta. Jeg var innom der tidligere, men nå har flere amerikanske universitet blitt med. Kursene er gratis, og mange av dem er litt annerledes enn de man vanligvis kommer over. De jeg har tenkt på å ta er:

Fantasy and Science Fiction: The Human Mind, Our Modern World - det ser ut til å være en innføring i det som virkelig skapte sjangeren, og virker utrolig spennende. Bare det faktum at det er et reelt universitetskurs som handler om dette er jo utrolig. Kurset begynner førstkommende mandag, og varer i ti uker.

Greek and Roman Mythology - fordi jeg elsker mytologi. Jeg har alltid hatt en greie for gresk mytologi, før jeg vendte nesa "hjemover" og la min elsk på norrøn mytologi. Men jeg har aldri tatt noe kurs i emnet, så det kan bli spennende hvis jeg får tid til å ta det. Foreløpig er det ingen startdato, så jeg vet jo ikke om det kommer til å gå.


Planet Earth - Et helt kurs om naturfenomen, kan det bli bedre? Her lærer man hvordan jorden er bygget opp, hvorfor den ble som den ble og om fenomen som jordskjelv, vulkaner, platetektonikk og så videre. Jeg har alltid vært interessert i platetektonikk, selv om det har gått litt i glemmeboken de siste årene, og jeg håper jeg får mulighet til å friske opp kunnskapene mine igjen.

Noen som vil slenge seg med?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Eg har meldt meg på 'Fantasy and Science Fiction: The Human Mind, Our Modern World', gleder meg! :)

Unknown sa...

Så bra! Blir spennende :)

labben sa...

Jeg tror jeg blir med på Planet Earth. En liten del av meg har hatt veldig lyst til å studere Geologi eller Geofysikk, men jeg har ikke realfag fra vgs (annet enn de som var obligatoriske) og får derfor ikke melde meg på fag på MatNat i det hele tatt. Kjøpte en svær og nydelig bok som het Geologica på Mammutsalget og har tid i høst til å lære masse. Skal mest sannsynlig kun ta 20 studiepoeng til høsten (Innføring i Russisk og Språk og Kommunikasjon) og har dermed tid til å fordype meg i noe helt annet.

Mytologi er kjempespennende, men blir det kanskje litt mye med flere enn et kurs. Det virket som om det var en del arbeid med Planet Earth. Jeg hadde stålkontroll på egyptisk mytologi i ungdomsårene, men mye har gått i glemmeboken desverre. Gikk noen interessante historiekurs der også, men historiefag kan jeg strengt tatt ta på UiB også (noen har jeg faktisk tatt).

Unknown sa...

Å, jeg tenkte også på Geologica da det var Mammutsalg, men da hadde jeg ikke råd til å kjøpe noe. Får håpe den kommer tilbake neste Mammutsalg. Russisk er jo superspennende, skulle ønske jeg hadde tid og mulighet (og ikke en endeløs liste med andre ting jeg også vil studere hvis jeg får sjansen).

Jeg håper at kursene ikke kommer samtidig - tenker at når det ikke engang har en dato, er det i hvert fall noen måneder til mytologikurset begynner. Håper det i hvert fall... ;)

Cicilie sa...

Hvis du vil låve bøker om arkeologi er det bare å gi beskjed! jeg har en god del samlet opp nå. har også en del om gresk og romersk mytologi hvis det hjelper.

Jeg skal og ta Fantasy and Science Fiction kurset, sammen med en god del andre jeg har meldt meg på de siste ukene, he he. Planet Earth høres kjempespennende ut, så tror kanskje jeg må se nærmere på det også!

Unknown sa...

Takker for tilbudet både til bøker om arkeologi og gresk/romersk mytologi! Har jo en del tid til å lese nå for tiden, og det er litt greit å ikke ruinere seg fullstendig... Kanskje du kunne ha tatt med en eller to nå på lørdag eventuelt?

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.