Snart, snaaart...

mandag 18. april 2011

Det har blitt lite med bokinnlegg i det siste, men jeg satser på å rette på det etter 16. mai når jeg har litt mer tid å rutte med. Jeg holder på med en bok nå (det vil si, egentlig to siden det er en samleutgave) og kjenner at jeg har mye å si om den. Jeg er ikke særlig overbegeistret, men det er nettopp slike bøker jeg har mye å si om. Jeg liker å skrive om bøker jeg liker, selvsagt, men jeg føler liksom det blir litt mer substans hvis jeg finner noe å sette fingeren på.

Jeg er nå inne i innspurten til oppgaven - skal levere inn utkast igjen på onsdag, og etter det er det kun retting og forbedring... forhåpentligvis. Hvis veilederen min kunne bestemme seg for hva som er riktig - jeg rettet noe jeg tydeligvis hadde misforstått i forrige utkast, men nå er det visst slik jeg opprinnelig hadde skrevet som er riktig. Av og til lurer jeg på hvor nøye hun faktisk leser utkastene. På fredag skulle jeg levere inn analysen min, og stresset meg bokstavelig talt syk på å få den ferdig, og så fikk jeg mail i dag om at hun fortsatt er på konferanse, ikke har fått lest den og at jeg får tilbakemelding i morgen. Da har jeg med andre ord nøyaktig 1 dag på meg til å rette hele det kapitlet hvis det er noe feil. Hurra!

Det er mye jeg ser frem til etter at jeg har levert oppgaven (og selvsagt hatt muntlig eksamen og seminarinnlegg), men det sier litt om hvor lenge jeg har holdt på og hvor lei jeg er at det jeg gleder meg aller mest til, er å lempe alle skolebøkene mine ned i boden. Det er ikke sikkert at alle kommer til å bli der så lenge, men det er noe med den symbolske handlingen det er... Jeg har aldri IKKE hatt skolebøker i hyllen, så det blir på en måte et endelig farvel til studenttilværelsen. Antar jeg, i hvert fall. Det går nok ikke mer enn en måned eller to før jeg får lyst til å studere noe mer, tipper jeg. Men jeg merker at det er nok nå. Jeg lengter etter å ta til med andre ting - små hobbyprosjekter, skrive ferdig bøkene mine, lese, lese og atter lese, begynne å tegne og fotografere igjen, ta opp japansken igjen, ha et litt mer sosialt liv enn jeg har hatt i det siste, faktisk lage ferdig nettsiden min (som bare skulle ha pause på et par måneder... tenker vi sier fem-seks år, jeg), og så videre.

Store ting finnes det også å glede seg til. Jeg skal til London dagen etter at oppgaven er levert, og da blir det bokkjøp for alle penga. Bokstavelig talt, faktisk, i hvert fall for alle som er igjen etter at mat, hotell og musikaler/teater er trukket fra. Jeg har en handleliste som er lengre enn et vondt år, selv etter viljestyrke-bristen jeg hadde i forrige måned. Det meste er fantasy, men jeg må nesten prøve å skvise inn litt andre sjangre også. Anbefalinger mottas med takk ;)

En annen stor ting er rett og slett sommerferie. Jeg skal ikke ha så mye ferie i år, det er jo den travleste tiden på hotellet, men litt blir det nå, og det blir deilig. Det blir Sørlandet i år også, og i år skal jeg virkelig nyte den vakre sørlandsnaturen. Joggeturer gjennom skogen eller over bergene ved sjøen, kan det bli bedre? Eller å ligge på et svaberg ved sjøen med en god bok? Ellers har mamma lovet meg sykkel når oppgaven er levert, og jeg håper at det bidrar til at jeg holder meg i aktivitet. Det blir i hvert fall noen sykkelturer i Bergensområdet for å utforske steder jeg ikke er så ofte, sannsynligvis med kamera i sekken.

Ellers gleder jeg meg også til jeg får sett HBO's Game of Thrones (TV-serien til George R.R.Martins fantasyserie). Jeg har lest noen veldig positive anmeldelser av den, fra folk som elsker bøkene. Jeg tror likevel jeg skal holde meg unna til jeg har fått lest bøkene om igjen. Jeg likte dem ikke første gang jeg leste dem, men er overbevist om at det var like mye omstendighetene som bøkene selv, fordi det ikke er noen grunn til at jeg ikke skal like dem. Jeg har derfor bestemt meg for å gi dem en sjanse til, og de er først på listen over sommerlesningen min.

Nei, nå har jeg skrevet altfor mye om altfor lite, så jeg tror jeg gir meg. Jeg sitter egentlig bare her og utsetter å gjøre mer fornuftige ting, men så surret det så mye rundt i hodet mitt at jeg bare måtte få det ut. Nå skal jeg skrive så det spruter frem til og med i overmorgen, og så skal jeg ta påskeferie. :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.