Vel, det var det

tirsdag 2. mars 2010

Jeg er bittelitt stolt akkurat nå. For første gang på evigheter har jeg ingen bøker jeg ikke har lest i bokhyllen min. Mens jeg har vært syk og ikke har hatt energi og konsentrasjon til å jobbe med oppgaven, har jeg lest. Å si at jeg har lest føles egentlig som en underdrivelse; jeg har sittet med nesen i en bok stort sett hvert ledige minutt, og vi snakker om en del tusen sider. Helst i sengen med pute i ryggen, dyne pakket tett rundt meg, bok i fanget og sjokolade, halsdrops og papirlommetørkler lett tilgjengelig i nærheten. (Anmeldelser og anbefalinger kommer i neste innlegg!)

OK, jeg har noen bøker som er litt på grensen. Blant annet har jeg Oliver Twist i engelsk utgave, mens jeg bare har lest den norske tidligere. Den har jeg heller ikke lest. I tillegg har jeg jo noen ordbøker, grammatikkbøker for japansk og en guidebok, men det er jo ikke sånt man leser fra perm til perm.

Det jeg ville frem til med dette er at jeg nå har én ting mindre å tenke på, én ting mindre som jeg føler jeg må få gjort. Jeg hater å eie bøker jeg ikke har lest, det føles som om jeg går ut fra at de er dårlige. Jeg vil helst begynne å lese dem med det samme jeg kommer ut fra bokhandelen.

Men det som egentlig gjør meg mest lettet, er at jeg nå er kvitt distraksjon nummer én for masteroppgaven min. Jeg har liksom ikke klart å konsentrere meg når jeg visste at det lå fem-seks uleste bøker og ventet på meg, og er det én ting jeg setter over det meste annet er det bøker. Selv over masteroppgaven. Nå har jeg faktisk ingen flere store unnskyldninger å bruke, så nå er det faktisk bare å sette i gang. Jeg tror kanskje jeg trenger litt pustepause før jeg begynner, så det blir nok ikke noe jobbing i dag. Likevel så har jo erfaringen vist at det er de dagene hvor jeg egentlig ikke har tenkt å jobbe, at jeg får gjort mest.

Uansett: Det er deilig å ha gått gjennom hele bokhyllen min nå. Stressnivået mitt har faktisk sunket. Jeg skal ikke kjøpe flere bøker før etter at jeg er ferdig med oppgaven, så jeg ser frem til å bruke noen helger (som jeg har bestemt meg for at jeg skal ha fri) på å lese noen bøker om igjen. Først og fremst Good Omens, Jacqueline Careys bøker, The Name of the Wind, kanskje Septimus Heap-serien... og så skal jeg skrive.

Men først og fremst oppgave.

----

Forresten, jeg oppdaget nettopp at jeg akkurat har bikket 300 visninger på bloggen! *jubler litt* Det er jo ikke mye i forhold til enkelte andre blogger, men jeg er veldig glad for at dere stikker innom. :)

For det andre, er det mulig å bli så glad bare fordi man har lest ut alle bøkene sine? Det er nesten sprøtt, men jeg er kjempeglad i dag. Stort sett frisk er jeg også, bortsett fra en kondis som ikke ligner grisen, og en nese som fortsatt er tett. Det eneste som mangler er litt vår!

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.