Mitt første innlegg som ikke egentlig er mitt første

søndag 3. januar 2010

Da har jeg endelig begynt å bruke denne bloggen igjen etter sånn ca en måneds opphold. Da jeg startet den var den på engelsk og handlet om mye det samme som min Livejournal. Samtidig fant jeg ut at flere av vennene mine blogget på blogspot, men at jeg stort sett ikke skrev om ting som angikk dem. Jeg bestemte meg derfor for å dele det opp. Min Livejournal er fortsatt som den er, mens denne har blitt norsk og litt mer personlig.

Jeg har også en blogg på min hjemmeside, som fremdeles ikke er designet etter to år, men der har jeg ikke skrevet på en god del måneder. Den var mest en skisseblogg for tegningene mine. Hvis jeg bestemmer meg for å begynne å bruke den igjen, kommer jeg til å linke til nye innlegg herfra. Jeg vil jo gjerne at dere skal få se!

And now for something completely different: De fleste som kjenner meg vet at jeg er fra sunnfjord, og som sådan burde jeg vel skrive nynorsk. De som kjenner meg godt, spesielt fra etter at jeg begynte å studere lingvistikk, vet at jeg hater å bli påtvunget normer og regler når det gjelder språket. Jeg har langt fra noe hat-forhold til nynorsk, men jeg skriver som jeg vil og da blir det bokmål. Jeg føler meg kanskje ikke helt hjemme i nynorsk lenger? Jeg har altså ikke tatt noe alvorlig og evig standpunkt mot nynorsk, for dem som skulle lure på det.

Jeg håper at dere kommer til å like bloggen min, og at jeg ikke kommer til å mase hull i hodet på dere om skrivingen min eller lignende. Det fine med en blogg er jo at jeg får utløp for alle idéene og dillene mine slik at jeg slipper å mase hull i hodet på de som treffer meg ganske ofte.

Noen tanker om det nye året: Jeg har i år møtt det nye året med stor optimisme. I år skal det skje mye fint. Jeg skal gjøre ferdig masteroppgaven min - riktignok et helt år på overtid, men ferdig skal den bli. Jeg skal skrive bok, faktisk opp til flere - jeg er med i WriYe i år, og har satt meg som mål å skrive 1 million ord. Det er mye, det! Jeg gleder meg som en liten unge. I tillegg skal dansegruppen min, Irish Dance Company, ha show i Grieghallen, og det grugleder jeg meg også til.

Ellers er planene for det nye året å lese flest mulig bøker, deriblant flere som har stått i bokhyllen min veldig lenge. Nå holder jeg på med "Nattog til Lisboa" av Pascal Mercier, som jeg fikk av min bror Einar til jul. Den er veldig annerledes enn det jeg pleier å lese, men den er så langt veldig fin. Neste bok på listen er "The Lies of Locke Lamora" av Scott Lynch. Denne er fantasy, og jeg har hørt veldig mye bra om den. I tillegg skal jeg lese "Dragonsong" av Anne McCaffrey, tror jeg, ettersom den er hovedbok i bokklubben "WriYe Readers" som jeg er med i. Jeg skal også klare å bli ferdig med "Katherine" av Anya Seton. Denne boken er teoretisk sett ikke så dårlig, men jeg klarer rett og slett ikke å komme meg videre i den.

Vel, nok prat, jeg må snart komme meg i seng. Det er første dag på jobb etter juleferien i morgen, og jeg må prøve å være i hvert fall litt opplagt. Jeg har en del ting jeg må gjøre som krever at jeg er våken, men det går nok bra. Jeg har fungert bra på altfor lite søvn før.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.