Da var showet overstått

onsdag 24. februar 2010

Og det ble bra. Jeg danset ikke så bra som jeg kunne ønske, selv om første halvdelen av Lord of the Dance ble bedre enn jeg har danset den på lenge og hornpipe strengt tatt gikk greit (jeg har fått høre at jeg er vel streng med meg selv, men jeg er ikke perfeksjonist for ingenting, og noen ting gikk på trynet). De andre i gruppen var utrolig flinke, og det virket som om folk likte det de så (i hvert fall ut fra applausen og de meldingene jeg fikk etterpå). Alt i alt, vel overstått.

I dag har jeg gått rundt med irsk dans på hjernen. Jeg tenkte på feis (konkurranse) og fikk trekkspillmusikk på hjernen. Enhver som har vært vitne til easy reel-konkurranser med godt over førti påmeldte vet hvor grusomt det kan være. Jeg har også snoket på nettet og lett etter idéer til dansekjoler, som jeg har lyst til å lære meg å sy, og sett på det utrolige mangfoldet av grelle fargekombinasjoner som finnes der ute.

Siden vi irske dansere har potensial til å virke noe spesielle i andres øyne har jeg laget listen under. Jeg hadde egentlig tenkt å stjele litt fra lignende lister på nettet, men fant dem ikke igjen. Har noen av dere ting som kan legges til, kom gjerne med dem!

Du vet du driver med irsk dans når

- Du går ned alle trapper med turnout og overcross, helst også på tå hvis det ikke er noen andre der.

- Du elsker lange, tomme ganger og klarer sjelden å gå gjennom en hel en uten å gjøre skips, i hvert fall.

- Du prøver vanlige sko etter samme kriteriet som dansesko (myksko spesielt) - kan du gå normalt på første forsøk, eller hvis det ikke gjør vondt, da er de for store.

- Du har et helt andre kriterier for hva som er en fin kjole, og ikke minst hvor kort skjørt som er for kort, enn de fleste andre. For de uinnvidde, søk på google etter "irish dance dresses".

- Beinhinnebetennelse er noe du uten unntak har hvert eneste år, og smertefrie bein er en sjeldenhet når det nærmer seg oppvisning eller konkurranse.

- Å bevege armene mens du danser (som i diskotekdansing) føles som om det motstrider en eller annen naturlov.

- Du får nervøse rykninger når du hører trekkspillmusikk, spesielt rett etter feis.

- Parykker virker plutselig ikke så vanvittig stygge lenger (men nei, de er langt fra fine, jeg er ikke så hjernevasket ennå).

- Du ikke kan forstå hvordan folk bare kan vite om Michael Flatley og ingen av dine egne store helter, og blir oppgitt når folk ikke vet forskjellen på Riverdance og Lord of the Dance.

- Du kan flere av dansene fra de store danseshowene.

Noen flere?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.