Boktema: Tre bøker jeg ville ha tatt med til en øde øy

fredag 24. februar 2012


Da er det torsdag igjen, og tid for Boktema hos Anette. Jeg har hatt en full dag med workshop, middag og sosialisering med diverse lingvister, så det holdt på å gå i glemmeboken denne uken. I dag (eller i går, siden klokken min er ett minutt over tolv nå) er temaet 3 bøker jeg ville ha tatt med meg til en øde øy.

Egentlig skulle jeg gjerne ha valgt serier, siden det er flere bøker, men jeg synes delvis det er litt juks. Tre bøker er tre bøker. I tillegg må det være lange bøker, siden jeg leser fort, og bøker jeg vet jeg kan lese igjen og igjen. Jeg har valgt ut tre:

The Deed of Paksenarrion (Paksenarrion, #1-3)
The Deed of Paksenarrion, av Elizabeth Moon. 
Dette er egentlig en serie på tre bøker (fire hvis man leser den norske utgaven, siden norske forlag hadde en eller annen dille for noen år siden med å dele opp bøker som opprinnelig var én), men dette er en omnibusutgave. Én bok! Forteller historien om Paksenarrion som rømmer hjemmefra for å bli soldat.

The Name of the Wind (Kingkiller Chronicle, #1)
The Name of the Wind, av Patrick Rothfuss. 
En fantastisk bok av en fantastisk forfatter, som attpå til er lang (og fantastisk fin). Den forteller historien om trollmannen Kvothe.

Heirs of the Blade (Shadows of the Apt, #7)
Heirs of the Blade, av Adrian Tchaikovsky. 
En stor bok jeg ikke har lest ennå, men om jeg ikke liker den kan jeg i det minste se på omslaget, som er nydelig og creepy på samme tid. Jeg elsker de andre bøkene av forfatteren. Boken er en fortsettelse av de foregående i serien (duh...), og jeg vil anbefale på det sterkeste å ikke lese teksten bakpå eller på Goodreads om du ikke har lest de andre bøkene. Det er nemlig fullstendig umulig å beskrive handlingen i boken uten å komme med viktige spoilere til det som skjer før. Les heller om bok én (selv om serien virkelig tar seg opp fra bok to og utover) her.

Jeg har bøker jeg liker bedre enn eller like godt som disse, som Jim Butchers Dresden Files, Soulless-serien av Gail Carriger og The Belgariad/Malloreon av David Eddings (for å nevne noen ytterst få), men disse er det jeg tror hadde vært best å ta med.

Dett var dett! Hvilke bøker ville du ha tatt med deg?

1 kommentarer:

Stine sa...

Jeg har bare lest The name of the wind, så kanskje jeg må sjekke ut de andre bøkene dine også.

Det er jo et veldig vanskelig spørsmål da, men jeg vil definitivt påstå at The name of the wind hadde vært på listen min. Muligens sammen med Feed av Mira Grant og The Blue sword av Robin McKinley. Eventuelt bytte det siste ut med en Harry Potter bok eller The Fault in our stars av John Green.

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.