Hugo Selznick: The Invention of Hugo Cabret

lørdag 22. oktober 2011

The Invention of Hugo Cabret The Invention of Hugo Cabret overtok jeg av pinne, som anbefalte meg å lese den. Jeg var glad for å gi den et nytt hjem, og enda gladere for at den viste seg å være alt hun lovet.

Orphan Hugo Cabret lives in a wall. His secret home is etched out in the crevices of a busy Paris train station. Part-time clock keeper, part-time thief, he leads a life of quiet routine until he gets involved with an eccentric, bookish young girl and an angry old man who runs a toy booth in the station. The Invention of Hugo Cabret unfolds its cryptic, magical story in a format that blends elements of picture book, novel, graphic novel, and film. Caldecott Honor-winning author-illustrator Brian Selznick has fashioned an intricate puzzle story that binds the reader like a mesmerist's spell.

Boken er en blanding mellom roman og bildebok. Ikke på samme måte som en tegneserie - fortellingen blir fortalt dels i skrift, dels i bilder, men ikke samtidig. Jeg er imponert over at forfatteren får det til å fungere. Fortellerstilen hans er stø i begge former, og det er intet mindre enn imponerende hvordan han klarer å formidle fortellingen så presist, så dypt, bare ved bilder. Ikke minst også hvordan han får til overgangene mellom tekst og bilder. 

The Invention of Hugo Cabret skal faktisk bli film. Jeg kan ikke skjønne hvordan det blir bra. Bokens genialitet ligger i nettopp denne vekslingen mellom tekst og bilder, og en film vil ta vekk bokens magi. Fortellingen er forholdsvis enkel og kan nok i og for seg egne seg godt - men det er ikke den som gjør boken spesiell.


Den tar ikke lang tid å lese, jeg brukte en time, men det er verdt hvert sekund. Forfatteren/illustratøren er fantastisk dyktig. Anbefales!

4 kommentarer:

labben sa...

Oj, når kommer filmen? Jeg er også litt skeptisk, dette er en historie som virkelig gjør seg i bokformat. Men den må nesten sees, jeg er nysgjerrig på hvordan en filmatisering vil bli.

Unknown sa...

I følge Filmweb har den norgespremiere 16. mars 2012. Er enig i at den må sees, det er jo spennende å se hvordan de har gjort ting og om de har gjort noe for å fange det unike ved boken...

Spalven sa...

Jeg ser for meg kinotur i midten av mars, ja! Jeg vet ikke om jeg er mest spent eller mest skeptisk :P

Unknown sa...

Haha, det er akkurat sånn jeg har det også. Jeg tror det beste er å se den med et minimum av forventninger...

Legg inn en kommentar

Blog contents © Bokorm med skrivekløe 2010. Blogger Theme by Nymphont.